20.03.2014
Media

Onderzoek: meetmysterie in pr ontrafeld

By: Redactie Dutchcowboys

BlogMedia

[Esmee Ouwehand] Natuurlijk willen we allemaal weten hoe het nou zit met het meten van pr. En dan vooral hoe pr-bureaus in Nederland hier mee omgaan. Heeft de pr-professional echt de advertentiewaarden bij het oud vuil gezet?

Goed, we weten nu wel dat het meten van de output van pr-middelen al lang niet meer alleen aan advertentiewaarden of het aantal plaatsingen wordt gekoppeld. Maar er wordt binnen PR ook nog niet altijd gestuurd en gemeten op bijvoorbeeld bedrijfsdoelstellingen die vooraf aan de inzet van pr-middelen worden gekoppeld. Het is een ontwikkeling die we allemaal doorgaan.

onderzoek-meetmysterie-in-pr-ontrafeld.jpg
onderzoek-meetmysterie-in-pr-ontrafeld.jpg

Ik ben, als onderdeel van mijn studie Communicatie, bij Pride PR een onderzoek gestart naar de wensen van bedrijven op het gebied van meten binnen pr. In een vooronderzoek bij dit onderzoek wil ik in kaart brengen hoe het bij Nederlandse pr-bureaus gesteld is. Ik ben bijvoorbeeld nieuwsgierig naar welke meetmethodes veel worden gebruikt. Maar ook waarom sommige methodes misschien wel niet worden gebruikt. Is dat omdat er geen vraag naar is? Of om hele andere redenen?

Daarom wil ik pr-professionals vragen om de bij mijn onderzoek horende vragenlijst in te vullen. Het gaat om 30 vragen en het invullen duurt ongeveer 10 minuten, misschien zelfs minder. De inzendingen zijn en blijven natuurlijk anoniem.

De resultaten van deze enquête deel ik met jullie na afloop. Noem het een kleine benchmark die hopelijk ook jouw nieuwsgierigheid bevredigt, inzicht geeft in hoe het bij Nederlandse pr-bureaus staat als het op meten aankomt en handige handvaten biedt om je eigen diensten mee in te richten. De uitkomsten van het onderzoek moeten een goed beeld geven van de kansen binnen het nieuwe medialandschap met betrekking tot het meten van het effect van de output van pr.

[Afbeelding © Fotolia.com]

Share this post