In reactie op Facebook’s controversiële onderzoek met een kleine 700.000 onwetende gebruikers, heeft een nieuw initiatief een eigen experiment gelanceerd dat antwoord zoekt op de vraag wat voor impact een leven zonder Facebook heeft op het geluk van de gebruiker.
Een non-profit initiatief, genaamd “99 Days of Freedom,” vraagt gebruikers om 99 opeenvolgende dagen te stoppen met het gebruik van Facebook om vervolgens verslag uit te brengen over hoe de onthouding het persoonlijke geluk beïnvloedt.
Deelnemers worden gevraagd om anoniem “geluksenquêtes” in te vullen na 33, 66 en 99 dagen. Na afloop worden deze resultaten getoond op de website. Het initiatief biedt deelnemers tevens de mogelijkheid om anoniem te delen hoe zij de 99 dagen doorbrengen.
Het initiatief is een idee van Just, een creatief bureau dat gevestigd is in Leiden. Merijn Straathof, Art Director bij Just, legt uit hoe wat begon als een kantoorgrap al snel veranderde in een werkelijk project: “Zoals veel Facebook-gebruikers, hadden velen van ons moeite met de berichten over dit soort grootschalige experimenten. Toen we het intern besproken constateerden we een interessante tendens: Een ieder van ons had op zijn minst een dubbel gevoel bij Facebook. De een wordt ongewenst getagd in foto’s, de ander komt in rare discussies terecht of vindt het simpelweg zonde hoeveel tijd ze spenderen op het netwerk. Er was duidelijk sprake van een negatief sentiment.” Vervolgens grapte iemand, ‘Ik denk dat de echte vraag is: “Hoe voel je je wanneer je geen gebruik maakt van Facebook?’ Na wat gelach hadden we al snel door dat juist dit een erg mooi experiment zou kunnen opleveren.“
Een vluchtige blik op de gebruiksstatistieken van Facebook bevestigt de relevantie van de vraag. Volgens Facebook besteden de 1,2 miljard gebruikers gemiddeld 17 minuten per dag op de site met het lezen van updates, het delen van links of het bladeren door foto’s. Over een periode van 3 maanden, komt dat op neer op meer dan 28 uur die kunnen worden besteed aan meer bevredigende activiteiten zoals het leren van een nieuwe vaardigheid, het uitvoeren van vrijwilligerswerk of het tijd doorbrengen (offline) met vrienden en familie.
Een voor de hand liggende vraag: Is 99 dagen niet teveel gevraagd gezien het vele Facebook gebruik? Volgens Straathof is hier bewust voor gekozen. “We hadden veel discussie over de duur van het experiment. Als het te lang is zullen de deelnemers hun belangstelling verliezen. Als het te kort is is er geen zinvolle gedragsverandering te beoordelen. Op het einde kwamen we op een 99-daags programma met periodieke enquêtes en berichten, in de hoop dat een dergelijke vorm van interactie zal dienen als een soort focusgroep.”
De initiatiefnemers staan te popelen om resultaten van het experiment te zien, maar benadrukken wel dat het noch een anti-Facebook protest is noch een poging om de populairste site van het web te schaden. “Facebook is een ongelooflijke platform. We zijn allemaal trouwe gebruikers en wij geloven dat er veel is om enthousiast over te zijn,” zegt Straathof. “Maar we hebben ook het gevoel dat er duidelijke emotionele voordelen zijn om het gebruik te matigen. Onze voorspelling is dat het experiment veel positieve persoonlijke ervaringen zal opleveren. Wat die ervaringen zullen zijn? Dat weten we over 99 dagen.”