25.08.2014
Advertising

Amazon Adwords, Amazon komt met eigen Online Advertising Program

By: Henk de Hooge

BlogAdvertising

De Amerikaanse retail gigant Amazon is volgens bronnen van de Wall Street Journal bezig met de bouw van een reclame-netwerk dat website-eigenaren en mediabedrijven een nieuwe tool moet bieden om inkomsten uit advertenties te kunnen genereren.

Amazon zal in eerste instantie het platform lanceren op zijn eigen site en de Google advertenties gaan vervangen. Het Amazon advertentie netwerk kan daarna op sites van derden gaan draaien en daar direct gaan concurreren met Google’s Adsense en Adwords en Facebook’s in-house advertentie systeem.

Het is zeker niet onlogisch dat Amazon kiest voor een eigen online advertising systeem. Het bedrijf weet wereldwijd enorme hoeveelheden traffic te genereren heeft ook nog eens een mobiel ecosysteem dat op hun smartphone, de Amazon Fire en tablet computers draait. Daarnaast heeft het bedrijf een groot aantal eigen mobiele applicaties voor alle webshops. Het aantal impressies moet hierdoor ongekend zijn en waarom zou je dan je advertentie inkomsten nog langer moeten delen met Google.

De rivaliteit van Amazon en Google’s is onvermijdelijk, beide bedrijven zijn afhankelijk van inkomsten via het internet. Belangrijkste bron van inkomsten voor Google is de winst op online advertenties terwijl Amazon het go-to-portaal is voor online winkelen.

Amazon’s big date zou op basis van wat het bedrijf weet over online koopgedrag daarbij een belangrijke aanwinst zijn voor adverteerders. Het lijkt haast wel vanzelfsprekend dat Amazon die kennis zal inzetten om de advertenties die gaan draaien beter te laten renderen en daarmee de druk op het inzetten van Google Adwords te vergroten.

Share this post