In 2005 hebben Steve Chen, Chad Hurley en Jawed Karim de videosite YouTube opgericht. De eerste video die geüpload werd was van Jawed Karim, een 19 seconden lange film waarop Karim in de dierentuin van San Diego te zien is, getiteld “Me at the Zoo“. Deze video is inmiddels ruim 12,8 miljoen keer bekeken.
In 2006 werd YouTube voor 1,65 miljard dollar overgenomen door Google. En onlangs heeft Google laten merken dat ze ook YouTube gaan inzetten om meer mensen op hun Social Media kanaal te krijgen: commentaar geven op een video op YouTube kan straks alleen nog maar vanuit een Google+ profiel hebt.
En dat is medeoprichter van YouTube, Jawed Karim, kennelijk in het verkeerde keelgat geschoten.
De tweede keer dat hij iets op zijn eigen videokanaal plaatst, is een reactie op de plannen van Google. In niet mis te verstane termen geeft hij aan het niet te waarderen dat Google gebruikers van YouTube “dwingt” om een Google+ profiel aan te maken.
Hij is daarin niet de enige, want hoewel het zakelijk gezien natuurlijk een slimme zet is, is het dwingende karakter van deze koppeling van Google+ aan YouTube iets waar veel mensen weerstand tegen hebben. In hoeverre het de populariteit van YouTube zal beïnvloeden is moeilijk in de te schatten, er is (nog) geen volwaardig alternatief, dus ik verwacht niet dat het gebruik zal afnemen. Het aantal commentaren vast wel, de drempel zal ongetwijfeld hoger liggen en een stuk anonimiteit is hierdoor ook weg (wat de kwaliteit van de commentaren hopelijk ten goede komt, ook een motivatie van Google om deze stap te nemen).