Facebook gaat, volgens een artikel in de Wall Street Journal, deze week haar geaggregeerde data met betrekking tot de discussies op Facebook over bepaalde televisie programma’s in de US ter beschikking stekken aan de grote TV-netwerken, zoals CBS, ABC, NBC, en Fox. Daarnaast komen de gegevens ter beschikking van geselecteerde (advertising agency) partners. Deze gegevens worden niet publiekelijk toegankelijk gemaakt.
Dit is een reactie op de eerdere aankondiging van Twitter dat zij met het grootste televisie kijkgedrag onderzoeker The Nielsen Company, een “Nielsen Twitter TV Rating“, vanaf vandaag gaan publiceren wat laat zien hoeveel tweets door hoeveel twitteraars tijdens en rond een TV programma zijn ‘verzonden’ en wat voor invloed dat op de kijkcijfers hebben gehad.
Facebook claimt dat haar Sociale Netwerk een betere doorsnede van het Amerikaanse TV publiek vormt en dus representatiever is voor de interactie van het publiek op Sociale Media dan Twitter.
Facebook stelt in eerste instanties het aantal postings, likes, shares en comments beschikbaar die door Facebook gebruikers over een bepaald TV programma zijn gepubliceerd. Om dat te kunnen meten heeft Facebook speciale software moeten ontwikkelen.
Deze actie van Facebook hoort in een concurrentie strijd over de advertentie bestedingen rond populaire televisie programma’s. Een strijd die nu vooral tussen Twitter en Facebook gaat, maar waarin ook Google zich met Google+ en Twinterst kan gaan melden.
Wat opmerkelijk is, is dat de exploitanten blijkbaar de gebruiksgegevens van het gedrag van haar gebruikers NIET openbaar willen maken. Dat lijkt in strijd met de uitspraak van Facebook dat haar missie is “To make the World more Open en Connected“. Als dank voor de loyaliteit van haar gebruikers die voor vele in deze wereld ongemerkt veel waardevolle gegevens produceren, zouden de tools om data-mining te doen in hun databases principieel openbaar en gratis beschikbaar moeten zijn. Dat tast de mogelijkheid van bijvoorbeeld Facebook om met adverteerders daarmee geld te verdienen namelijk niet aan.
Of en wanneer dit soort gegevens van Twitter en Facebook ook over het televisie gedrag in Nederland en/of Europa ter beschikking komen is niet bekend, maar voor de sociale media kan het geen probleem zijn ook die gegevens uit hun databanken te generen.