Eerder meldden we al op DutchCowboys dat Google op haar officiële YouTube blog had aangekondigd dat ze de kwaliteit van de commentaren – en dat is wel een probleem – op Youtube wil vergroten. Eén van de maatregelen is dat men voortaan in Google+ ingelogd moet zijn om een commentaar te kunnen maken. Dat zorgt er voor dat via je (publieke) account duidelijk is wie het commentaar geeft. Uiteraard kan het commentaar nog steeds publiekelijk of private (en ook onder een synoniem) worden gemaakt en zal het verschijnen in je Google+ stream en met je profiel bij de becommentarieerde video.
Deze functionaliteit wordt geleidelijk vanaf deze week ingevoerd, en past in het beleid van Google om al zijn applicaties aan Google+ te verbinden en commentaren op die manier in hun Sociale Netwerk te publiceren. Maar niet iedereen is daar blij mee. Los van de anti-Google internetters, zijn er ook andere gebruikers die zeggen dat ze zelf willen bepalen in welke sociale media ze wat voor soort berichtjes willen plaatsen.
Deze wijzigingen kunnen veel van de 1 miljard bezoekers per maand aan YouTube gaan raken, hoewel Google er op wijst dat de meerderheid van de mensen die nu commentaar geven hun Google+ profiel al gebruiken voor het inloggen. Voor hen zal er dus niet veel veranderen. Hieronder een voorbeeld van hoe commentaar op YouTube weergegeven wordt.
Maar er is meer. Het feit dat nu bijna alle applicaties van Google met Google+ en deze profielen is verbonden, maakt ook dat zonder dat de gebruikers expliciet kiezen gebruik te maken van Google+ (je zou dus kunnen zeggen tegen wil en dank) zij wel automatisch deel gaan uitmaken van dat netwerk. Dat doet dat netwerk explosief stijgen (nu al meer dan een miljard geregistreerde gebruikers), maar laat ook zien dat het aantal actieve gebruikers niet in verhouding (veel lager dus) staat tot de andere grote sociale netwerken als Twitter en Facebook. Hoeveel risico loopt Google door gebruikers ongevraagd naar hun sociaal netwerk te brengen? We moeten het afwachten, maar het is een agressieve manier van de markt bewerken, waarvan het resultaat wel degelijk veel toegevoegde waarde heeft voor die gebruikers, maar ook tot irritatie kan leiden.