De traditionele marketing wereld zal moeten wennen aan het gegeven dat alle diensten die actief zijn onder de noemer van ‘Social Media’ meer dan gebruikelijk onderhevig is aan trends, hypes, verschuiving gebruikersgroepen, verkettering en verheerlijking. Een mooi inzicht in de snelle veranderingen in de wereld van Social Media zijn de rapporten van Global Web Index. Het rapport over het tweede kwartaal van 2013 is zojuist verschenen.
Facebook is natuurlijk leidend en tot veler verrassing misschien is Google+ gewoon het tweede sociale netwerk met 318 miljoen actieve gebruikers. Facebook heeft er 700 miljoen actief (totaal 1,15 miljard accounts). YouTube en Twitter volgen snel daarop. Wat betreft de groeiers is vooral de spectaculaire groei van Pinterest opvallend (88% gegroeid in één jaar), maar ook Tumblr groeit na de overname door Yahoo! aanzienlijk meldt Global Web Index.
Wat op dit moment natuurlijk stabiel is, is de leidende positie van Facebook waarvan 69% van alle internet gebruikers op deze wereld lid zijn. Wereldwijd is 35% (2012) van de bevolking aangesloten op het internet. Facebook zorgt er voor dat in rap tempo een groot deel van de wereldbevolking letterlijk met elkaar verbonden is, en in een paar klikken met elkaar kunnen communiceren. Dit zal rechts of links om zeer grote sociale en politieke gevolgen hebben. Hoewel de groei van actieve Facebook gebruikers in volwassen internetmarkten wat lijkt te stagneren, zal doordat steeds meer mensen van de wereldbevolking toegang krijgen tot internet, het totale aantal nog spectaculair groeien en Facebook groeit dan mee.
In de leeftijdsgroep van 35-44 jaar groeit het gebruik van Social media het snelst en daar is vooral Google+ populair. Pinterest heeft nu Twitter verdrongen als snelst groeiende Social Media dienst.
Hier is de link naar het volledige rapport van Global Web Index, maar het rapport is niet gratis!