The Washington Post heeft een uitgebreid artikel over Google geplaatst. In het channel Technology. Dat doen ze wel vaker, natuurlijk, want er zijn veel interessante feiten en cijfers over Google te melden. Ditmaal echter betrof het een onderwerp wat ik bij DC toch meer onder channel Entertainment vind vallen: M&M verslaving. Wat was er aan de hand?
Google had het afgelopen jaar een heus M&M probleem. Werknemers aten veel te veel van de gratis aangeboden lekkernij en Google bedacht dat dat wel eens in de weg kon gaan zitten van het geluk en van de gezondheid van de werknemers. (Dat van de gezondheid kan ik me wel voorstellen).
En Google deed waar Google goed in is: een speciaal project (Project M&M) werd opgezet om data te verzamelen. Denk hierbij aan de afstand van de potten M&M’s tot alle afzonderlijke werknemers, snack-patronen, data over ‘food psychology’ en gedragswetenschappen. Toen werd er een experiment gestart.
De M&M’s werden in ondoorzichtige dozen gestopt en gezonde snacks (gedroogde vijgen, pistache noten etc.) werden in glazen potten gedaan. Het resultaat: alleen al in het kantoor in New York werden in 7 weken tijd 3,1 miljoen minder calorieën aan M&M’s genuttigd (dit is het equivalent van 9 zakjes zoals je die uit een automaat kunt halen per werknemer, en dat maal 2000 werknemers), ik weet niet hoeveel M&M’s dat per minuut zijn, omdat nergens terug te vinden is of het om die zonder of met (zwaarder) pinda’s gaat.
Het resultaat is niet verbazend. Wanneer ik hier in huis een schaal druiven op tafel zet, worden die gegeten. Doe ik hetzelfde met een bord Franse kaasjes, dan raakt dat ook op. En van beide word ik blij. Maar ontneem me niet mijn portie chocolade, want dat kan dan wel gezond zijn, maar of ik er gelukkiger van word… Ik ben benieuwd naar de cijfers van het spontaan ontslag voor de komende tijd bij Google, vooral van vrouwen. Ik houd het in de gaten!!