In een blogpost van Google-Search van mei van dit jaar “A multi-screen and conversational Serach Experience” constateert Google terecht dat “People communicate with each other by conversation, not by typing keywords“. En het is duidelijk de intentie van Google om een stap te zetten in het begrijpen van wat we als mensen zeggen in natuurlijke taal en vervolgens in die native mensen taal met relevante antwoorden te komen, inclusief verwijzingen waar op het internet de beste gegevens zijn te vinden.
Na het tijdperk van het intypen van trefwoorden en het geven van het aantal hits van de “alfanumerieke-string” gepresenteerd in willekeurige volgorde” (Tijdperk IBM met zijn free-text-search) kwam de innovatie van Google om op basis van wiskunde de relevantie van de hits (nog steeds op trefwoorden) voor de gebruiker te sorteren. Nu gaan we naar een situatie waarin de context van de zoekvraag leidend is voor het bepalen van het “goede antwoord”. En dat allemaal in gewone “spreektaal”. Dat moet gebaseerd worden op een technologie die gaat verder dan het kunnen inspreken van je zoekopdracht.
Als het gaat om taal dan begrijp je al snel dat de semantiek van een woord of een zin niet ligt in de samenstelling van woorden bestaande uit strings van letters. Spelling daarin is sowieso (zeker bij gesproken taal) redelijk irrelevant. Het gaat daarbij altijd om de context van de gebruikte woordbegrippen en juist Google weet van al zijn gebruikers veel meer context dan we ons realiseren, en weet qua frequentie van woorden in teksten/webpages vrij goed in te schatten waar het inhoudelijk over gaat.
In die technologie van context zet Google al veel stapjes. Wat betreft de context van het tonen van commerciële boodschappen is al veel geschreven en daar is onbegrijpelijk veel weerstand tegen. (Immers als er dan advertenties nodig zijn om bepaalde diensten gratis te kunnen gebruiken, dan liever relevante dan ad random gepresenteerde commerciële berichten!).
Maar er is voor de mobiele devices ook Google Now, waar Google informatie geeft die relevant is voor de context van je smartphone of tablet, en Google Knowledge Graphs recentelijk ook in de Nederlandse taal geïntroduceerd. Ook voor het begrijpen van de context van de gebruiker is Google-Glasses een niet te onderschatten instrument, het ziet wat jij ziet, en dat geeft veel waardevolle context die voor het beantwoorden van de zoekvraag van grote waarde is.
Kortom, een nieuwe fase in (internet) search staat voor de deur, en ook hier zal Google, en niet de linguïsten, encyclopedisten en documentalisten, zorgen voor de technologische doorbraak. En ik denk dat we als gebruikers dat ook weer als een enorme stap voorwaarts zullen zien in het ten nutte maken van de enorme rijkdom van informatie die door het internet voor iedereen beschikbaar is gekomen.
Dillemma zal daarbij wel zijn dat voor relevante en steeds “menselijker” antwoorden van de Google zoekmachine, het onvermijdelijk is dat de gebruiker Google veel leert over zijn kennisniveau, interesses, problemen en activiteiten. En juist die onderwerpen zijn onderhevig aan emotionele discussies over onze privacy.