Het lijkt erop dat we anno 2013 verzanden in een verzuiling met een één-kanaal-denken. Alsof we nog steeds niet over de digitale grenzen van dat ene kanaal heen kunnen of willen kijken. Er worden dure en snode contentplannen gemaakt waarbij er per kanaal een invulling wordt gegeven om een zo groot mogelijk bereik te creëren. ‘Old school social’ is Make it worth sharing en investeer in content en niet in social media.
‘Investeer in content en niet in social media.’ In deze dagen is het een veel gehoorde uitspraak binnen organisaties: ‘We willen wat met Facebook en doe ook wat klantenservice via Twitter.’ Al dan niet worden daar YouTube filmpjes aan toegevoegd, wordt G+ ingericht en volop geëxperimenteerd met Vine, Instagram en Pinterest.
Old school social media is ‘Make it worth sharing’. Nu bijna 2014, geldt dit des te meer. Het lijkt erop dat we verzanden in een verzuiling met een één-kanaal-denken. Alsof we nog steeds niet over de digitale grenzen van dat ene kanaal heen kunnen of willen kijken. Er worden dure en snode contentplannen gemaakt waarbij er per kanaal een invulling wordt gegeven om een zo groot mogelijk bereik te creëren. Hierbij is vaak de overkoepelende paraplu en de visie; hét verhaal dat je als merk wilt vertellen en delen, onduidelijk. Terwijl dit juist wel de basis is.
Het begint met definiëren wie je bent als merk, de brandstory. Waarin onderscheid jij je van de concurrenten? Wat maakt jou uniek en bijzonder? Dit verhaal ontstaat in een samenwerking tussen de diverse interne afdelingen als communicatie, marketing, PR en ook HR. Afhankelijk van de organisatie en branche zijn hier nog meer afdelingen en personen bij betrokken.
Waarom is jouw product uniek USP – Unique Selling Point, en waarom zouden klanten het moeten kopen, de UBR – Unique Buying Reason. Voeg daar dan de social factor aan toe via de drie keyelementen van ‘Make it worth sharing’:
1. Verras
2. Wees relevant
3. Straal autoriteit uit.
Wanneer je de social savvy brandstory klaar hebt, start dan met de productie van de content elementen. Vervolgens kijk je wanneer, waar en op welk kanaal je jouw boodschap uitzendt. Of beter nog, geef je klanten de bouwstenen om over jouw merk te praten. Vooral de laatste valt in de categorie social media. Wanneer jouw verhaal leuk en relevant genoeg is, delen de mensen het. Daar kiezen ze zelf hun kanaal voor. Dat hoef je ze niet te vragen, daar hoef je ze niet voor te kietelen en te stimuleren, noch te belonen.
De randvoorwaarde is wel dat jij jouw content in hapklare en deelbare brokken aanbiedt. Korte flimpjes, goede visuals en aansprekende korte online savvy teksten. Als ik, de consument, jou en jouw verhaal leuk genoeg vind. Als ik er een glimlach van krijg, dan ben ik heel sociaal op social en deel ik het graag met al mijn vrienden en (vage) kennissen via social. Gratis en voor niets. Zo scoor je met content op social.
‘Make it worth sharing’.