Vine, is dit hét nieuwe bewegende Instagram? De blogs over dit jonge hippe medium schieten uit de grond, steeds meer “rumour around the brand… euh medium”. Staan we aan de vooravond van een nieuwe hype? En wat kunnen we zakelijk gezien hiermee?
Het gezegde ‘een plaatje zegt meer dan duizend woorden’ is alom bekend. Een bewegend beeld kan dit versterken, uiteraard afhankelijk van het onderwerp. Door de toevoeging van geluid kan dit nog verder versterkt worden.
Vine is alweer een paar maanden oud en groeit gestaag verder in populariteit. Het is een app op de iPhone waarmee de gebruiker heel eenvoudig (een-kind-kan-de-was-doen) een videootje van maximaal zes seconden kan maken. Stop motion time elapse en geluid zijn optioneel. Zo kan je bijvoorbeeld in een paar seconden laten zien hoe je een coctail maakt of de geschiedenis, achtergrond en insights van een product of merk laten zien. Vine is echt app based voor de iPhone, de Android app is onderweg en de website is een doorverwijzing naar iTunes.
Dankzij dit korte timeframe, zes seconden, en doordat de video direct in een tweet of Facebook-post afgespeeld wordt, is het erg laagdrempelig en toegankelijk. In de overvolle schreeuwend drukke social media timeline hoeft de volger dus niet te wachten tot er iets geladen is, of door te klikken om de content tot zich te nemen. Wellicht is dit één van de redenen dat de Vine-video’s vier keer vaker worden gedeeld dan YouTube-videos.
Daarbij past Vine uitstekend in de trend om content steeds visueler te maken. Een plaatje is eenmaal makkelijk en snel te consumeren. Getuige de populariteit van platformen als Instagram, Path en Pinterest die vooral visual based zijn en de onverminderde populariteit van infographics, het succes van YouTube en de hogere engagement op Facebook van posts met plaatjes, lijkt Vine hier ook naadloos op aan te sluiten.
Fijn klein en opvallend detail, Vine denkt ook aan de gebruiker, fan, volger en consument; het geluid van de video staat standaard uit. Autoplay staat standaard aan.
Wat kunnen de marketingcommunicatie- en PR-professional met Vine?
Na het lezen van diverse blogs en wat zoekopdrachten een paar mooie voorbeelden. Ze tonen aan dat merken via Vine heel goed een product onder de aandacht kunnen brengen door bepaalde details uit te lichten en tegelijkertijd kunnen zij met deze app een early adopter imago aannemen.
Malibu in the mix…
Bacardi laat in 6 seconden zien hoe je een coctail maakt.
Orange France brengt een specifiek detail onder de aandacht
Lowes geeft handige DIY tips
Toyota laat early adopter imago zien
The Cavendish Hotel speelt met het medium en genereert PR
Opvallend is dat dit hotel voor de aankondiging van de contest een stilstaand beeld gebruikt… Slimme focus op de functionaliteit en niet op het medium.
Wat bij deze voorbeelden wel opgemerkt moet worden, is dat deze organisaties Vine ad hoc en regelmatig eenmalig gebruiken. De likes op bij deze voorbeelden lopen ook nog niet in de honderdduizenden. Hiermee lijkt Vine nog geen significant en geïntegreerd onderdeel van de contentstrategie uit te maken.
Om terug te komen op mijn initiële vraag, of organisaties klaar zijn voor Vine, ik denk nog niet. Maar wat nog niet is, kan nog komen. Dit leuke en creatieve medium is nog erg jong en het vraagt echt een andere mindset van de merken die het in willen zetten. Deze mindset moet gecreëerd, gefaciliteerd en gevoed worden en blijven worden.
Om een mooi medium als Vine te kunnen benutten, is het belangrijk dat je als organisatie de medewerkers concrete handvaten biedt met een strategie en doelstellingen (KPI’s) om het tastbaar te maken. En vooral ook hen wat tijd en wellicht ook een klein beetje budget biedt. Dan zal een merk verbaasd staan met welke leuke creatieve en inspirerende content de medewerkers en ook de fans en volgers van jouw merk kunnen komen om jouw brand en merken nóg beter te positioneren op het sociale domein. En deze social presence straalt natuurlijk weer af op de offline presence. Dat hoeft hopelijk geen enkele organisatie meer uitgelegd te worden.
Tip & trucs
Claim je naam op dit platform voordat een ander het doet. Van een aantal internationale A-merken waarvan je Vine’s verwacht, zijn er vooral de lege accounts te vinden.
Gebruik Vine in combinatie met Twitter of Facebook. Zie het als een verrijking van de content en als een onderdeel van de contentstrategie en niet als een social netwerk an sich. Dit sluit ook aan op het app based karakter. Er is simpelweg geen website waar je Vine’s kan zoeken en posten.
Gebruik Vine om de content te visualiseren. En daarmee meer dan alleen product, vertel het visuele verhaal van het merk, de mensen, de geschiedenis en de producten. Dit sluit eigenlijk naadloos aan op de mogelijkheden die storytelling biedt.
De gemene deler van succesvolle Vine’s is dat het vooral grappige filmpjes zijn waar de kijker een glimlach van krijgt. En juist door die glimlach is de content deelbaar.
En wellicht nog wel het belangrijkste… Experimenteer en heb plezier. Dat straalt af op de inhoud en dat is wat mensen leuk vinden en delen.
Voor meer inspiratie en hoe een goede Vine te maken, is dit een goed startpunt.
Omdat Vine een app is waarvan de uitkomst zich verspreidt via social, is er (nog) geen website waarop gemakkelijk gezocht kan worden naar vine’s van brands. Dat is dan wel weer jammer. De vraag is wel of je als fan, volger of consument zoekt naar een Vine of zoekt naar content? Ik denk het laatste.
Bronnen
Ere wie ere toekomt, een deel van de content van deze blog komt bij anderen vandaan, een overzicht van mijn bronnen:
http://www.mediabistro.com/alltwitter/vines-shared-4x-more_b42413
http://www.mywebpresenters.com/articles/2013/05/how-to-plan-a-vine-video/