31.10.2013
Video

Opbouw van populariteit op YouTube blijft een grote uitdaging voor bedrijven

By: Dominique Dewitte

BlogVideo
opbouw-van-populariteit-op-youtube-blijf.jpg
opbouw-van-populariteit-op-youtube-blijf.jpg

Bedrijven kunnen op het gebied van populariteit op YouTube onmogelijk concurreren met andere sectoren, zo blijkt uit een onderzoek van Touchstorm. Opgemerkt wordt dat een video ongeveer 43 miljoen bezoekers moet hebben gehad om tot de top 5.000 populaire accounts op YouTube door te kunnen dringen.

In de lijst van Touchstorm zijn slechts 74 merkenvideo’s terug te vinden die deze grens hebben kunnen doorbreken. De rest van de populairste online video’s zijn vooral afkomstig van muzikanten, amateurfimers en professionele content-producenten. Opgemerkt wordt echter dat succes op de videosite voor de merken geen einddoel is, maar vaak vooral ten dienste van andere activiteiten staat.

Het onderzoek toont aan dat het bedrijfsleven er niet in geslaagd is om een greep te krijgen op één van de meest belangrijke platformen van dit moment,” aldus Alison Provost, CEO van Touchstorm. “Om die situatie om te keren, moeten de merken zich spiegelen aan de media en inspanningen doen om kwaliteitsconcent te produceren en te promoten. In de meeste gevallen blijft de activiteit echter beperkt tot reclame-campagnes of wordt er vooral aangestuurd op het aantrekken van verkeer naar de eigen websites.

Er wordt opgemerkt dat een aantal merken – zoals Nike Football, Nokia, Lego, Coca-Cola of Christian Dior – wel boeiende videocontent hebben ontwikkeld, maar er niet in slagen om daar een massaal vast publiek op te bouwen. “Door het uitblijven van een trouw kernpubliek, verliezen deze bedrijven ook de mogelijkheid om toekomstige content snel succes te garanderen,” voert Touchstorm aan. “Bovendien blijken kleine merken op YouTube beter te scoren dan grote bedrijven.” Ook wordt opgemerkt dat internationalisering een belangrijke factor vormt in de populariteit op YouTube. Daarbij wordt opgemerkt dat merkkanalen uit Brazilië, Latijns-Amerika en Japan vaak hoger scoren dan Engelstalige alternatieven. 

Share this post