02.10.2013
Social Media

Consument houdt niet van reclame op Facebook

By: Dominique Dewitte

BlogSocial Media
consument-houdt-niet-van-reclame-op-face.jpg
consument-houdt-niet-van-reclame-op-face.jpg

Veel consumenten blijven zich verzetten tegen reclame in mobiele applicaties.Zo blijkt uit een onderzoek van Adblock Plus, gehouden ondermeer meer dan 2.000 Britse gebruikers van Facebook. Volgens de onderzoekers heeft 69% van de ondervraagden een afkeer vertoont tegenover de aanwezigheid van reclame in de mobiele applicatie van Facebook. Daarnaast bleek volgens het rapport ook 66% negatief te reageren op reclame in hun Facebook-nieuwsfeed, terwijl voor 51% ook gerichte reclame op sociale netwerken nog altijd een inbreuk op de privacy zou betekenen.

Slechts 3% staat volgens Adblock Plus positief tegenover de reclames in het sociale netwerk. Aangevoerd wordt dat reclame in de newsfeeds en mobiele applicaties van sociale netwerken de beleving van de gebruiker teveel storen. Er wordt aan toegevoegd dat 74% van de gebruikers voorstander is van software die ongewenste reclame-boodschappen zouden kunnen blokkeren.

Het is riskant om ervan uit te gaan dat de consumenten zullen trouw blijven aan de platformen waar zich al hun vrienden bevinden,” merkt Till Faida, oprichter van Adblock Plus, op. “Wanneer de beleving wordt uitgehold, mag niet worden uitgesloten dat de consument zijn gedrag verandert of naar een ander platform zal overstappen.”

Men mag niet vergeten dat de eindgebruiker een grote controle heeft over sociale media,” voert Faida nog aan. “Bovendien moet men beseffen dat de loyaliteit van de consument geen absoluut gegeven is. Sociale media moeten dan ook te rade gaan bij de traditionele reclamemedia, waar commerciële boodschappen veel meer worden aanvaard. Het onderzoek heeft uitgewezen dat 63% van de consumenten geen enkel probleem heeft met reclame in gedrukte magazines.

Adblock Plus is ontwikkelaar van een mobiele applicatie die reclame blokkeert, al zegt Faida geen campagne te willen voeren tegen reclame en de consument enkel de mogelijkheid te willen bieden irritante boodschappen te weren.

Share this post