‘AdID’ is de anonieme identificatieservice van Google en zou in de toekomst cookies van derde partijen kunnen vervangen en digitale profielen opstellen over meerdere sites. Het project zou de digitale advertentie-industrie, die 90 miljard euro waard is, geheel overhoop kunnen gooien.
USA Today: Een anonieme bron binnen Google rapporteert dat adverteerders en advertentienetwerken AdID zouden kunnen gebruiken om consumenten meer privacy en controle over hun online identiteit te geven. Gebruikers zouden zelf kunnen bepalen hoeveel van hun gedrag wordt opgeslagen en ook een tweede identiteit kunnen aanmaken voor browsingsessies die ze extra privé willen houden.
De technologie rondom cookies is controversieel omwille van allerlei privacybezwaren: “vooral de zogenaamde third party cookies, die gebruikers volgen over meerdere internetdomeinen, stuiten op protest.“
Google strijkt tegenwoordig een derde op van de globale inkomsten uit online adverteren en de Chrome-browser is sinds kort ook de meest populaire ter wereld. AdID zou third party cookies compleet buitenspel zetten en hun macht overhevelen naar zowel de consument als naar Google zelf.
“Door third party cookies te beperken, krijgen de grootste bedrijven meer macht,” zo vreest Zach Coelius, CEO van Triggit.