07.06.2013
Online

President Obama’s grote afluisterprogramma in cijfers

By: Dominique Dewitte

BlogOnline
president-obama-s-grote-afluisterprogram.jpg
president-obama-s-grote-afluisterprogram.jpg

De regering Obama heeft sinds het aantreden in 2008 in het geheim en op nooit geziene schaal de telefoongesprekken afgeluisterd en de gegevens omtrent het internetgebruik van burgers verzameld. Het nationale veiligheidsagentschap NSA (National Security Agency) verkreeg de rechtstreekse toegang tot de systemen van Google, Facebook, Apple, YouTube, Yahoo!, Microsoft en andere Amerikaanse internetreuzen. 

Foreign Policy publiceerde recent cijfers over een tot nog toe onbekend en ‘top secret’- programma dat de naam PRISM draagt en officials toelaat materiaal te verzamelen zoals zoekgeschiedenis, de inhoud van e-mails, bestandsoverdrachten en live chats, zonder dat daar enig gerechtelijk bevel of toelating voor nodig is.

– 1.477: het aantal keer dat data verkregen via PRISM werden vermeld in de dagelijkse intelligentiebriefing van de president.

– 1 op 7: het aantal keer dat data verkregen via PRISM in rapporten van de NSA worden gebruikt.

– 77.000: hat aantal geheime rapporten waarin PRISM wordt vermeld.

– 2.000: Het maandelijkse aantal op PRISM gebaseerde rapporten.

– 24.005: Het aantal op PRISM gebaseerde rapporten in 2012; een stijging van 27% vergeleken met een jaar eerder.

– 9: Het aantal techbedrijven tot wiens servers PRISM toegang heeft (Microsoft, Yahoo, Google, Facebook, PalTalk, AOL, Skype, YouTube, Apple).

– 6: Het aantal jaar dat PRISM operationeel is.

– 2: Het aantal presidenten waaronder PRISM operationeel is.

– 248%: De stijging in 2012 van het aantal intercepties van Skypegesprekken door PRISM.

– 131%: De stijging van het aantal PRISM-aanvragen voor Facebookgegevens.

– 63%: De stijging van het aantal PRISM-aanvragen voor Googlegegevens.

– 20 miljoen dollar: De jaarlijkse kost van PRISM.

– 8 miljard dollar: Het jaarlijkse budget van de NSA.

– 35.000 tot 55.000: Het geschatte aantal werknemers bij de NSA.

– 0: Het aantal keer dat Twitter bereid is gevonden samen te werken met PRISM.

– 1: Het aantal reclamecampagnes van Microsoft – dat deelneemt aan PRISM – waarin het bedrijf zegt: ‘Uw privacy is onze eerste bekommernis’.

https://youtube.com/watch?v=bt51MWll1oY%3Ffeature%3Doembed

Share this post