05.06.2013
Online

Engagement van de online bezoeker blijft probleem voor kranten

By: Dominique Dewitte

BlogOnline
engagement-van-de-online-bezoeker-blijft.jpg
engagement-van-de-online-bezoeker-blijft.jpg

Het toenemend gebruik van digitale platformen heeft het publiek voor krantencontent weliswaar opgedreven, maar het blijft voor de uitgevers bijzonder moeilijk om de consument tot een groter engagement te bewegen. Zo blijkt uit een rapport van de World Association of Newspapers and News Publishers (Wan-Ifra) over de krantensector in meer dan 70 landen die samen meer dan 90% van de wereldwijde omzet van de dagbladenindustrie vertegenwoordigen.

De onderzoekers zeggen vastgesteld te hebben dat meer dan de helft van de digitale wereldpopulatie het voorbije jaar de website van een krant heeft bezocht. “Toch blijken deze websites slechts 7% van de totale bezoeken en 1,3% van de totale online tijdsbesteding te vertegenwoordigen,” wordt in het rapport aangevoerd. “Bovendien heeft de krantensector slechts een aandeel van 0,9% in het totale aantal webpagina’s dat wereldwijd wordt bezocht.

In het rapport wordt verder opgemerkt dat de reclame-inkomsten van de kranten het voorbije jaar met 2% is gedaald. Die terugval blijkt echter grotendeels geconcentreerd in de ontwikkelde markten. Australië en Nieuw-Zeeland werden met een achteruitgang van 8,3% het zwaarst getroffen, gevolgd door Noord-Amerika (7,6%), Oost-Europa (5,6%) en West-Europa (3,4%). Daarentegen werd in Latijns-Amerika een groei met 9,1% gemeld, gevolgd door Azië (3,6%) en het Midden-Oosten en Noord-Afrika (2,3%).

Share this post