Het Amerikaanse Coca-Cola is het meest gekozen merk ter wereld. Aldus een rapport van consulent Kantar over de consumptie in tweeëndertig landen. De onderzoekers stellen dat Coca-Cola door 43,9% van de wereldbevolking wordt geconsumeerd met een gemiddelde frequentie van 15 aankopen per jaar. Hiermee haalt Coca-Cola wereldwijd een verkoop van 5,3 miljard eenheden per jaar. Op de tweede plaats staat Colgate met 3,3 miljard eenheden, gevolgd door Nescafé met 2,2 miljard.
“De toppositie van Coca-Cola is in belangrijke mate te danken aan een sterke groei in de opkomende markten, waardoor zijn wereldwijde score met 7% werd opgedreven,” aldus een van de onderzoekers. “In die regio’s bereikt Coca-Cola inmiddels 37% van de gezinnen, met een gemiddelde frequentie van 16 aankopen per jaar. Ook merken zoals Colgate, Dove, Maggi, Nescafé en Pepsi profiteren van een sterke aanwezigheid in de opkomende markten.” De rest van de top tien bestaat uit Lifebuoy, Pantene, Knorr en Lay’s.
“Alle merken uit de top tien blijken over een consistent merkaanbod over de hele wereld te beschikken en hebben getoond in staat te zijn om op lokale behoeftes in te spelen,” merkt Kantar op. Colgate was met een bereik van 65,4% het enige merk dat door meer dan de helft van de wereldbevolking wordt gebruikt. In India loopt het bereik van het tandpastamerk op tot 85%, onder meer omdat het product ook beschikbaar is in landelijke gebieden. Er wordt nog opgemerkt dat dertien merken meer dan één miljard keer per jaar door consumenten worden aangekocht.