01.10.2013
Online

Enorme online omzetgroei tijdens de feestdagen: Hoe bereid je je website hierop voor?

By: Redactie Dutchcowboys

BlogOnline

Met de decembermaand in aantocht zijn veel bedrijven en e-commerce sites al druk bezig met de voorbereidingen. Tijdens de feestdagen zien veel e-commerce spelers dan ook grote pieken in bezoekersaantallen, online verkopen en omzet.

Uit onderzoek van Thuiswinkel.org bleek dat in 2012 de online consumentenbestedingen maar liefst 9,8 miljard euro bedroegen. Hiervan werd 5,14 miljard in de tweede helft van het jaar behaald. Dit is een patroon dat we de afgelopen jaren telkens terugzien. De voorspelling is dat ondanks de recessie, een lage koopbereidheid en een afvlakkende groei, in 2013 een recordomzet van maar liefst 10,5 miljard (+8%) behaald gaat worden, waarvan de meerderheid in de tweede helft van het jaar.

Uit onderzoek van Blauw Research bleek dat online retailers tijdens de feestdagendagen ongeveer 32% extra omzet boven de normale weekomzet behalen. Het mag duidelijk zijn dat voor een groot deel van de online shops de feestdagen de belangrijkste periode van het jaar is, een goede performance is hier dan ook cruciaal!

enorme-online-omzetgroei-tijdens-de-fees.jpg
enorme-online-omzetgroei-tijdens-de-fees.jpg

Wat betekent deze topdrukte voor de traffic naar je website
Veel webmasters zullen traffic spikes zien in hun web analytics software tijdens de feestdagen. Om een idee te geven van deze pieken publiceerde Frankwatching al een artikel met enkele interessante statistieken uit Google trends. Hierin zijn de stijgers en dalers wat betreft zoekvolumes in Google tijdens de decembermaand van 2012 weergegeven.

Screen Shot 2013-09-30 at 1.58.48 PM 

Los van al het verkeer via zoekmachines valt er voor de grotere websites ook een grote stijging in direct verkeer, en andere kanalen te verwachten. Uiteraard vergt dit het uiterste van je website, en zal je er dan dus ook alles aan moeten doen om deze traffic spikes te doorstaan.

Wat heb je te verliezen door een slechte website performance?
Je wilt natuurlijk enkele doemscenario’s tijdens de feestdagen voorkomen, je website is zo traag dat mensen voortijdig afhaken en niet meer terugkomen, of je website is helemaal niet meer bereikbaar! Iedereen kan zich zo voorstellen wat voor financiële gevolgen dit heeft tijdens de feestdagen.

screen-shot-2013-09-30-at-2-00-57-pm.jpg
screen-shot-2013-09-30-at-2-00-57-pm.jpg

Wat kun je daar tegen doen?
Om ervoor te zorgen dat alles op je website zo soepel mogelijk verloopt tijdens de feestdagen kun je verschillende dingen doen. Je wilt er namelijk voor zorgen dat zoveel mogelijk mensen je website zo vloeiend mogelijk en zo snel mogelijk kunnen gebruiken.

– Zoek uit wanneer je topdrukte kunt verwachten

Duik in je Google Analytics account en analyseer de afgelopen jaren en bepaal aan de hand van je data wanneer je de meeste bezoekers kunt verwachten, op deze manier kun je je maatregelen beter plannen.

screen-shot-2013-09-30-at-2-01-45-pm.jpg
screen-shot-2013-09-30-at-2-01-45-pm.jpg

– Optimize mobile en lightweight

Met het groeiend aantal online aankopen via mobile devices, wordt het steeds belangrijker een optimale experience via mobiele devices te bieden. Veel devices kunnen nog niet alle functionaliteiten van jouw website gebruiken en verbruiken dus bandbreedte aan elementen die ze niet kunnen zien (bijv. Flash, rich Javascript etc.). Maak dus geen gebruik van alle animaties, grote afbeeldingen en auto-video’s om zo bandbreedte en laadtijd te besparen. Zorg er vervolgens voor dat je bezoekers van mobiele devices redirect naar je mobiele website. Lees hier hoe je dit op verschillende manieren kunt doen.

Je doet er sowieso goed aan om een lichtgewichtversie van je website (of slechts enkele pagina’s) te gebruiken, die ook wordt getoond aan PC gebruikers in het geval van traffic spikes.

Als je geen resources hebt om je gehele website mobiel te maken, zorg er dan voor dat in ieder geval je homepage voor mobiel is geoptimaliseerd, vervolgens kun je nog enkele specifieke, high-traffic pagina’s optimaliseren voor mobiel.

Maar ik heb hier toch helemaal geen geld, mensen of tijd voor?” zul je denken. Mis! Check de lijst met tools van Mashable die je het werk uit de handen nemen.

– Verbeter je server response time

Een gemiddelde server response time dient ongeveer onder de 200ms te liggen. Als je server response erg fluctueert, is dat vaak een teken van performance problemen. Hier kunnen veel verschillende oorzaken aan ten grondslag liggen zoals een trage database, Resource starvation, trage frameworks, routing, bottlenecks in je software en uiteraard het gebrek aan servercapaciteit. Om de oorzaken te vinden dien je eerst te gaan testen. Op basis van deze data kun je de problemen gaan oplossen. Tijdens, en na deze procedures doe je er goed aan om gebruik te maken van een web application monitoring provider. Als je gebruik maakt van een populair framework als wordpress of magento, raadpleeg dan ook deze documentatie.

– Zorg voor genoeg bandbreedte

Dit lijkt misschien een inkoppertje, maar met een jaarlijks stijgende omzet en aantal online shoppers, kunnen website eigenaren voor onverwachte situaties komen te staan. Als je vorig jaar rond deze periode al erg krap zat wat betreft bandbreedte, zorg er dan voor dat je dit jaar genoeg hebt. Je doet er bijvoorbeeld goed aan om je VPS te upgraden naar dedicated servers. Waar je ook voor kunt kiezen is het tijdelijk opschalen van je servercapaciteit.

– Browser caching

Browser caching is een goede manier om de laadtijden van je website te verbeteren. In plaats van het continu opnieuw laden van alle elementen van de server als iemand je website bezoekt, worden elementen zoals afbeeldingen vanuit de cache van de browser geladen worden wat een positief effect heeft op de laadtijd van je website.

– Maak gebruik van CDN en betrouwbare third party diensten

Een CDN (Content Delivery Network) is een systeem van servers verspreid over de hele wereld. Jouw content, zoals afbeeldingen maar ook CSS en Javascript kunnen dan geladen worden vanaf deze servers vanaf de voor de gebruiker meest nabije server. Daarnaast zijn CDNs minder kwetsbaar voor Dos aanvallen.

Voor meer specifieke laadtijd optimalisatie tips voor je website zelf, check ons vorige artikel over laadtijd optimalisatie.

Je website is nu geoptimaliseerd, wat nu?

– Monitoren van laadtijden wereldwijd

Om inzicht te verkrijgen in de ontwikkelingen van je website performance voor en tijdens de piekuren doe je er allereerst goed aan om de laadtijden van je website te monitoren. Zodoende kun je problemen bijtijds opsporen en er direct naar handelen, om zo downtime te voorkomen.

– Maak gebruik van interne netwerk monitoring

Tijdens traffic spikes krijgt je server het zwaar te verduren. Normaal gesproken kan je server wel wat hebben, maar in extreme gevallen kan de CPU load van je server oplopen tot zo’n 80 a 90%. Dit kan komen doordat er meer requests binnenkomen dan je server aan kan. Uiteraard heeft dit ook geen positieve invloed op de performance van je website. Normaal gesproken kom je hier vaak pas achteraf achter. Maar als je gebruik maakt van pro actieve netwerk monitoring, kun je in het geval van een te hoge CPU load snel handelen door bijv. je server capaciteit te verhogen, om het vertragen, of zelfs downtime van je website te voorkomen.

Conclusie

De feestdagen zijn voor veel bedrijven dé periode van het jaar. Met een verwachtte recordomzet van maar liefst 5,5 miljard euro in de tweede helft van 2013, is de te verdelen taart dit jaar nog een stukje groter. Het is daarom noodzakelijk om je zo goed mogelijk voor te bereiden op deze periode.

– Optimaliseer je website aan de hand van bovenstaande tips.
– Optimaliseer de content op je website aan de hand van de tips uit ons vorige artikel.
– Monitor en analyseer je website performance.

Deze blogpost is geschreven door: @jorgbouman.

Share this post