Steeds meer Nederlanders ontdekken het gemak van online kopen met een smartphone of tablet. In Q2 van 2012 hebben 1,7 miljoen consumenten via internet een aankoop gedaan met een mobiel apparaat. Dat is een groei van het aantal mobiele kopers van 73% ten opzichte van Q2 van 2011. De totale omzet van M-commerce stijgt in de tweede helft van 2012 naar €310 miljoen. Dit blijkt uit de M-commerce Monitor 2012-2, het halfjaarlijkse onderzoek naar mobiele consumentenbestedingen van Blauw Research.
Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: “In heel 2012 is voor zo’n €560 miljoen aan producten en diensten gekocht via smartphones en tablets. Dat is inmiddels al 6% van alle online consumentenbestedingen, die in 2012 op €9,8 miljard uitkwam. Steeds meer consumenten beschikken over een tablet of smartphone. Nagenoeg iedere oude mobiele telefoon maakt plaats voor een smartphone. Het is goed om te zien dat het aantal mobiele kopers groeit. Dat biedt kansen voor de online product en diensten verkopers. Veel retailers spelen daar al op in door gebruiksvriendelijke mobiele websites en apps te ontwikkelen. Wil je als ondernemer mee gaan met de tijd, dan kun je feitelijk niet meer om M-commerce heen.“
Kleding
Van de 1,7 miljoen mobiele kopers kochten 1,4 miljoen producten en/of diensten via de smartphone of tablet. De meest populaire productgroep onder mobiele kopers is kleding, 34% kocht in dit segment. Andere populaire productgroepen zijn boeken (24%), sportartikelen (20%), persoonlijke verzorging (17%) en computer hardware (16%). Van de diensten worden vooral tickets (muziek, film, sport) via mobiel besteld (14%). Wijnand Jongen: “Het is opvallend dat juist deze segmenten in de top 5 van populaire mobiele aankopen staan. De relatief kleinere segmenten uit de online branche, zoals boeken, sportartikelen en persoonlijke verzorging, doen het via mobiele kanalen erg goed. M-commerce biedt dus perspectief voor uiteenlopende segmenten.”
12% van totale online markt
Mobiele kopers hebben in Q2 van 2012 in totaal 5,5 miljoen orders (producten en/of diensten) met hun smartphone of tablet geplaatst. Dat is 12% van het totaal aantal bestellingen van de online markt in dezelfde periode. Het zijn nu nog vooral kleine bestellingen. Gemiddeld besteden mobiele kopers €56 per order aan producten en diensten, de helft van wat consumenten per bestelling online uitgeven (€ 112). Frank Sibbel, Managing Partner Blauw Research: “Mobiele kopers doen nu nog vooral kleinere bestellingen, dat heeft vooral te maken met gewenning en vertrouwen. De helft van de mobiele kopers koopt grote en dure aankopen liever nog via de laptop of vaste computer.” De totale omzet van de M-commerce verkopen van producten en diensten komt in de tweede helft van 2012 uit op € 310 miljoen, 6% van de totale omzet van de online markt in de tweede helft van 2012.
Gemak
Gemak is de belangrijkste reden om met een smartphone of tablet online te kopen: de smartphone is altijd binnen handbereik, consumenten voelen zich vrijer om overal te bestellen en vinden het prettig om thuis met de tablet op de bank online te kopen. Wel worden kopers gehinderd door het kleine scherm (bij smartphone) en slecht werkende mobiele websites. Ook het gevoel van onveiligheid bij bestellen en betalen via een mobiel apparaat is een barrière voor consumenten.
Groei
Twee derde van de mobiele kopers verwacht in de eerste helft van 2013 vaker via smartphone en tablet te bestellen dan afgelopen half jaar. Frank Sibbel: “In 2013 verwachten we een grote groei in aantallen mobiele kopers, zowel voor de smartphone als de tablet. Deze kopers zullen ook vaker mobiel bestellen, vanwege het gemak en technologische ontwikkelingen ten aanzien van mobiele websites en apps. Eind 2013 verwachten wij dan ook een mobiele omzet van producten en diensten rond de € 1 miljard, bijna 10% van de totale online markt.“