Shazam heeft in de VS een applicatie gelanceerd die kleren die op tv worden geshowd kan herkennen. Shazam werd wereldberoemd met zijn muzikale app, die binnen een paar seconden liedjes herkent die waar dan ook worden afgespeeld.
Het in Londen gevestigde bedrijf breidt nu zijn portfolio uit met een applicatie die alle content die in en rond een tv-show opduikt – kleren, acteursbiografieën, trivia, meubelstukken – kan herkennen. Het gaat niet om beeldherkenning, maar eerder om audio tagging. Met andere woorden, het geluid van de show zou leiden naar informatie over al wat in die show wordt gezegd en gedaan en ook naar de herkomst van de kleren die door acteurs worden gedragen.
“We kunnen nu een product identificeren dat in een televisieshow verschijnt en dat op zo’n manier dat wie het shazamt in één klik te weten komt waar hij het kan kopen.” Shazam wil zo de tussenpersoon (zoekmachine) elimineren en de kijker rechtstreeks bij het product brengen. “Op die manier blijft de kijker bij de show en wordt ie klant,” aldus CEO Andrew Fisher in The Guardian.