Toyota Racing onthult gisteren de nieuwe TS030 HYBRID. Deze Full Hybrid-raceauto is de stuwende kracht in het streven van Toyota Racing om nummer 1 te worden in de 24 Uur van Le Mans én in het FIA World Endurance Championship van 2013. Vorig raceseizoen maakte de Toyota TS030 HYBRID als ‘rookie’ in de LMP1-klasse een indrukwekkend debuut door 3 van de 6 races op zijn naam te schrijven.
De Full Hybrid-aandrijflijn is door de autosportafdeling van Toyota in Higashifuji (Japan) verder geperfectioneerd. Het vermogen, de efficiency, de betrouwbaarheid en het beheer van onderdelen is verder verbeterd. Een compleet nieuwe aandrijflijn volgt in 2014. Dit vanwege wijzigingen in het racereglement.
Ook het chassis van de Toyota TS030 HYBRID is verder geperfectioneerd. Betere prestaties, een hogere betrouwbaarheid en meer onderhoudsgemak waren hierbij prioriteiten. De raceauto is uitgerust met een unieke hybrideaandrijflijn die energie in zogeheten supercondensatoren opslaat en tijdens het accelereren voor een boost van 221 kW (300 pk) zorgt. Dit komt bovenop het vermogen van 390 kW (530 pk) van de 3,4-liter V8-benzinemotor.
Test
Aerodynamische aanpassingen, waaronder een verder gestroomlijnde cockpit, helpen mee aan het verbeteren van de prestaties die op een nóg hoger niveau liggen dan voorheen. Ze zorgen er bovendien voor dat het effect van de gewichtstoename (het minimumgewicht van alle LMP1-auto’s is vanwege het wedstrijdreglement met 15 kilo verhoogd) minimaal is. Hij is uitgebreid getest in het geavanceerde R&D Center van Toyota Motorsport GmbH in Keulen, waar de auto ook geproduceerd wordt.
“We kunnen niet wachten tot het raceseizoen begint. We zijn ontzettend benieuwd naar hoe de vernieuwde Toyota TS030 HYBRID het doet onder échte raceomstandigheden. Onze tegenstanders zijn goed. We vinden echter dat we met de nieuwe TS030 HYBRID een enorme sprong voorwaarts hebben gemaakt. Onze droom is winst op Le Mans,” aldus Team President Yoshiaki Kinoshita van Toyota Racing.
WEC Races
Het FIA World Endurance Championship begint op 14 april aanstaande op het circuit van Silverstone, Groot-Brittannië. Hierna volgen races in Spa-Francorchamps (België, 4 mei), Le Mans (Frankrijk, 22 juni), Sao Paolo (Brazilië, 1 september), Austin (USA, 22 september), Fuji (Japan, 20 oktober), Shanghai (China, 10 november) en Bahrein (30 november).