10.01.2013
Social Media

Winnaar Facebook Award 2012 in een jaar met 400% gegroeid

By:

BlogSocial Media
winnaar-facebook-award-2012-in-een-jaar-.jpg
winnaar-facebook-award-2012-in-een-jaar-.jpg

Vorig jaar won NewYork.nl de eerste Facebook Community Award. In dit artikel kijken we wat de Award de pagina heeft gebracht en wat andere pagina’s hiervan kunnen leren. Eric Lang (eigenaar van de pagina) vertelt wat er sindsdien is gebeurd en welke stappen hij heeft gezet. Ondanks de 400% groei in Likes, van 7.000 naar ruim 25.000 fans, wil hij zijn Talking About This- percentage (TAP) nog gemiddeld op 15% – 20% houden.

Het doel is om zo’n 50 tot 100 nieuwe fans aan de pagina toe te voegen. Eric geeft aan: “Een enkele keer plaatsen we gericht een advertentie op een pagina waar de doelgroep zich op dat moment bevindt. Maar fans weten onze pagina zelf heel goed te vinden.”

De Facebookpagina van NewYork.nl wordt voornamelijk ingezet om een indruk te krijgen wat er speelt bij de fans. Mensen kunnen in een vertrouwde omgeving vragen stellen over New York. Ze besteedden genoeg tijd op Facebook, dus het is mooi om daar een stukje van mee te pakken.

Maar eerlijk is eerlijk, Eric heeft de fanpagina ook om zijn eigen website (waar je tickets voor events, hotels en uitjes, etc. kunt boeken) onder de aandacht te brengen. Zonder te commercieel over te komen. En dat werkt, omdat ongeveer 50% van de mailtjes die voorbij komen van de Facebookpagina afkomstig zijn. Mede door goede webcare en adequate reacties, zijn mensen dan sneller geneigd iets bij je aan te schaffen.

newyork-groei-in-likes-pagemonitor.jpg
newyork-groei-in-likes-pagemonitor.jpg

“Natuurlijk zijn er in de afgelopen 9 maanden de nodige trends de revue gepasseerd, zoals Facebook Offers. Tuurlijk, soms gooi ik er ook een dag een paar euro’s tegenaan om een Offer uit te zetten. Maar echt nodig vind ik het niet,” zegt Eric.

“Een andere mooie toevoeging van Facebook is de mogelijkheid om doelgroepen te creëren. Op deze manier kan ik bepaalde berichten of specifieke aanbiedingen heel concreet wegzetten bij de juiste doelgroep, zonder dat je anderen ermee lastig valt. Zo zorgen we er voor dat de Gossip Girl tour wel wordt aangeboden bij vrouwen van 25+, maar dat mannelijke 50+ zich kunnen aanmelden voor een andere hop-on, hop-off tour.”

newyork-nl-facebook-pagina.jpg
newyork-nl-facebook-pagina.jpg

Sinds enige tijd heeft NewYork.nl ook Facebookpagina’s in Frankrijk, Canada en het Verenigd Koninkrijk. Eric geeft aan dat Frankrijk het goed doet, Canada is veel moeilijker om Likes te krijgen. “Fans reageren er ook bijna nooit op een post. Daar heerst een hele andere Facebookcultuur,” geeft Eric aan.

Net als vorig jaar onderzoekt TNS NIPO ook in 2013 welke Facebookpagina de beste van Nederland is. Het onderzoek is dit keer breder van opzet en er worden meer resultaten verzameld. Aanmelden kan tot 13 januari via de website van Fanpage Award 2013.

Share this post