De papieren krant verdween bij mij thuis in mei 2010 na slechts enkele weken iPad. Aanvankelijk werd de krant online gelezen, hetzij op de iPad dan wel op een smartphone. En al snel daarna werd niet de krant maar het nieuws online gelezen, al dan niet naar aanleiding van een tweet o.i.d. Er is zelfs een door de dag terugkerende routine in het consumeren van nieuws.
Het lezen van de krant maakt algemeen bij velen plaats voor het consumeren van het nieuws via tablets en smartphones. Het stuk van TMG wat ik via NMN las, is dan ook heel herkenbaar. Dit blijkt uit het Mobiele Nieuws onderzoek in opdracht van Telegraaf Media Nederland onder meer dan 600 smartphone- en tabletgebruikers.
Tablet neemt nieuwsfunctie computer (deels) over
Op het werk wordt de computer verreweg het meest gebruikt als nieuwsmedium. De tablet wordt op het werk nog niet vaak bekeken voor nieuws. Na het werk en in het weekend stijgt het tabletgebruik sterk. In het weekend bekijken tabletbezitters zelfs vaker nieuws op de tablet dan op de computer.
Nieuws is nu overal, op elk moment
Onderweg, tijdens de lunch en op het toilet, is de smartphone het meest gebruikte nieuwsmedium. Op het werk wordt de computer het meest gebruikt, maar is de smartphone een goede tweede. Opvallend is dat voor het slapen gaan, mensen vaker nieuws op hun smartphone en tablet bekijken dan tv kijken.
Second screen zet door
Tijdens het tv kijken, gebruikt 60% van de tabletbezitters ook de tablet. De smartphone wordt ook door meer dan de helft bekeken tijdens het tv kijken. Ook andere media moeten aandacht delen met de mobiele media. Thuis wordt nieuws door tabletbezitters vaker op de tablet bekeken dan op de computer.
Nieuws interactiever dankzij smartphone en tablet
Als mensen nieuws bekijken op smartphone en tablet, doen ze ook andere activiteiten. Ze bekijken andere informatie, e-mailen, zitten op social media en zoeken productinformatie op. Verder bellen ze tussendoor met vrienden en familie. Het gevolg is dat er veel interactiever met nieuws wordt omgegaan.
Nieuwsberichten worden doorverteld (80%), getoond aan anderen (66%) of doorgemaild (54%). Ongeveer de helft van de smartphone- en tabletbezitters reageert op nieuwsberichten. Een op de drie zet nieuwsberichten op Facebook of Hyves.
“Dat nieuws anders wordt geconsumeerd door nieuwe media wisten we. Interessant is dat het onderzoek inzichtelijk maakt hoe informatie op beide mobiele media wordt verkregen. Hierbij wordt de tablet wel op een andere manier gebruikt dan de smartphone. Adverteerders kunnen hun communicatiestrategie afstemmen op het mediagebruik”, aldus Niels van Dijken, sr. Researcher Bureau Consumenten Onderzoek.