Nu het einde van 2012 nadert is het goed om de blik alweer vooruit te richten naar 2013. 2012 was een jaar waarin de opmars van automatisch inkopen niet te stuiten bleek. We zagen vele nieuwe spelers het digitale marketing landschap betreden terwijl grote bestaande spelers kozen voor consolidatie en overnames. Onze CEO Rick van Boekel blikt vooruit. Welke verwachting heeft hij voor 2013?
1. Een verdere opmars van multi en cross channel strategie. Hiervoor zal de mogelijkheid tot optimalisatie over de verschillende kanalen noodzakelijk zijn. Deze inzichten worden gerealiseerd op basis van geaggregeerde data van de verschillende kanalen.
2. Het naleven van de ePrivacy wetgeving, geen tijd meer voor stuisvogelpolitiek. We moeten onze bestaande technieken gaan herzien om conform de ePrivacy directive digitale marketing in te zetten.
3. Gebruikers profielen zonder cookies te gebruiken, herinner jij de log files nog?
4. Een nog grotere toename in het gebruik van smartphones en tabletten maar ook het online video bekijken neemt een grote vlucht.
5. Locatie is de nieuwe context.
6. Het Real Time Media Buying proces wordt transparanter. Einde van het tijdperk waarin dit het speelveld is van cowboys. Adverteerders krijgen inzicht waar hun advertenties te zien zijn geweest.
7. Business Intelligence zal het digitale media landschap met een klap betreden en dit markeert het begin van een eenduidig inzicht in alle data uit alle verschillende kanalen
8. Online ‘Operational Excellence’ ligt aan de basis van alle succesvolle digitale campagnes
9. Push marketing wordt pull marketing
10. Uitgevers nemen de rol aan van adverteerders met het in gebruik nemen van audience extension.