Donderdag 28 juni vond de Fusion Marketing Experience plaats in Antwerpen met als spreker Brian Solis. Brian verzorgde een 3 uur durende workshop waar hij normaal minstens 3 dagen voor nodig had, maar desondanks dat was het een adembenemende workshop. De workshop was verdeeld in 3 onderwerpen waarvan ik vandaag schrijf over onderdeel 1: The Connected Consumer
Voor mensen die even zijn vergeten wie Brian Solis is: Brian Solis is de schrijver van het boek Engage en The End Of Business As Usual en is een digital annalist, socioloog en futurist werkende bij Alltimeter Group. Om 8:00 waren we uitgenodigd voor het ontbijt en 30 minuten later stond de welbekende Brian Solis op het podium om te beginnen met zijn workshop.
P2P = People to People
De zaal was gevuld met 400 mensen en toen de vraag luidde wie er een bedrijf of merk volgt op social media gingen de meeste vingers de lucht in. Het werd hierdoor al snel duidelijk dat niet alleen consumenten zich bevinden op social media maar ook bedrijven. Om het nog duidelijker te maken vertelde Brian over de mythe dat alleen jonge mensen gebruik maken van social media. Dit is volledig onjuist want iedereen maakt gebruik van social media. En als we kijken zien we juist bij de oudere leeftijden momenteel een stijgende lijn. Wij allen zijn mensen en wij zijn allen actief op social media als persoon maar ook als ondernemer, consument, eigenaar of bedrijf.
Het is dus erg belangrijk dat je als bedrijf je klant leert kennen. Brian gaf hierbij het voorbeeld van Starbucks. Brian heeft niet voor Starbucks gewerkt maar heeft uit eigen initiatief de 1 miljoen Starbuks-fans geanalyseerd. Hierbij haalde hij verschillende data naar buiten zoals de levensstijl en daarnaast ook op welke locaties de mensen zich bevonden. Al deze informatie haalde hij binnen door te luisteren naar de mensen die deze informatie openbaar naar buiten verspreiden.
De Connected Consumer en Disconnected Consumer
Veel bedrijven staan nog in de kinderschoenen van social media. Waar het bij de meeste bedrijven om draait is het binnen halen van zoveel mogelijk likes aan de hand van campagnes waar ze bijvoorbeeld een iPad weggeven. Maar hebben zoveel likes wel een waarde? Grote bedrijven met veel likes hebben immers een verlaagde engagement omdat ze som hun gezicht verliezen door de omvang. Daarnaast is het de vraag of wij nog wel interesse hebben in deze campagnes, want steeds meer mensen gaan zich ergeren aan de ‘illegale’ like en deel campagnes. Immers openen wij onze deuren voor de bedrijven als we meedoen aan de actie om bijvoorbeeld een iPad te winnen. “Much of today’s social media is actually anti-social…and this brings about the end of Social Media 1.0”
Als ik de vraag aan jou zou stellen ken jij de Connected consumer, zou jij mij dan een antwoord kunnen geven? Misschien jij wel maar vele bedrijven kennen de connected consumer niet. De connected consumer is een persoon die altijd connected is met jouw bedrijf via zijn computer, tablet of mobiele telefoon. De connected consumer houdt niet van websites bekijken maar houdt van de social media platformen om daar het bedrijf in de gaten te houden. De connected consumer deelt interessante informatie met zijn vrienden en die delen het weer met hun vrienden “Your Audience is now an audience of audiences with audiences”. Je praat niet met een persoon want je praat ook met zijn / haar vrienden. Dat is ook de kracht van de presentatie van Brian Solis.
Brian liet weten dat vele presentatoren een rood hoofd zouden krijgen als tijdens hun presentatie 80% van de mensen met hun mobiele telefoon in de hand zouden zitten. Maar dat is juist goed, want deze mensen delen jouw presentatie, jouw quote’s met andere mensen in hun netwerk. “You’re not just talking TO them, but talking THROUGH them”.
Je ziet dus dat het belangrijk is dat je weet wie jouw connected consumer is en hoe je met deze consumer communiceert. “Strategies must engage and trigger the social effect”. Echter weten vele bedrijven dat niet en dat doet leiden tot een disconnected consumer.
Richt jezelf op de connected consumer
Hierboven werd al duidelijk gemaakt wie de connected consumer is. Nu is het jouw taak om te zorgen dat je de connected consumer bereikt.
Kijkend naar de statistieken hieronder zie je dat vele bedrijven niet engagen met hun connected consumer. Als je mij vraagt is het juist geweldig als je mensen hebt die vol liefde praten over jouw bedrijf. Deze mensen moet je juist bedanken en stel dat het negativiteit is of dat ze een vraagstellen, dan moet je hier op reageren en het oplossen en zul je zien dat je de life-time van de connected consumer vergroot.
Online behavior is changing: Attention moves to a “social” dashboard
Als je denkt dat jouw advertenties nog steeds een grote impact maken op jouw doelgroep, dan heb je het zo goed als mis. Omdat wij consumenten steeds vaker gebruik maken van online diensten trainen wij onze hersenen op wat content is en wat advertenties zijn. Hierdoor gaat onze aandacht voornamelijk naar de teksten en niet meer naar de advertenties.
Het is dus onze taak dat onze campagnes en content de consumers bereiken door te weten waar hun focus naar toe gaat en hoe ze deze informatie tot hun nemen. Daarnaast is het belangrijk dat ieder stukje content dat we delen, dat dit een meer waarde heeft naar onze consumers toe. We moeten een landschap creëren waarin de connected consumer zichzelf thuis voelt. Een landschap waarin het voor de connected consumer makkelijker is om zijn mening te delen met zijn vrienden. Een landschap waarin we waarde creëren voor de connected consumer en hen belonen voor hun goodwill. Het is tijd voor Generation C: The Connected Customer.