13.12.2012
Online

Wikipedia past fundraising strategie aan

By: Jeroen de Hooge

BlogOnline
wikipedia-past-fundraising-strategie-aan.jpg
wikipedia-past-fundraising-strategie-aan.jpg

Wikipedia heeft een nieuwe manier gevonden om mensen te vinden die een donatie zouden willen geven aan de website: laat dit afhangen van de mensen die de website het meeste gebruiken. Bij de huidige campagne gaan ze er vanuit dat niet iedere bezoeker van plan is om een donatie te geven. De 16 dagen durende campagne richt zich vooral op acht landen waar Wikipedia de meeste gebruikers heeft zitten. Mensen in deze landen zouden volgens de website bereid zijn om meer te doneren. 

In de toekomst zal Wikipedia kleinere experimenten uitvoeren in andere landen om vast te stellen welke campagne het meest effectief is. De organisatie probeert elk jaar om donaties te vragen, omdat er veel geld nodig is om de website ‘running’ te houden. Het fundraising programma is een onderdeel van de strategie die ze vorig jaar hanteerden, toen iedereen in de wereld gevraagd werd om een donatie te doen. Een foto van mede-oprichter Jimmy Wales was toen te zien op de voorpagina. Deze actie duurde 42 dagen.

De campagne begon afgelopen maand en zal over een paar weken weer beginnen. De landen waar het om gaat, zijn de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Canada, Australië, Nieuw Zeeland, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland. Mensen in deze landen zullen gevraagd worden om een donatie te doen aan Wikipedia. Dit zal rond de kerstdagen gebeuren.  

Share this post