In het begin van de 21e eeuw was MySpace de grondlegger van het tegenwoordige social networking. In eerste instantie was het een online ontmoetingsplaats voor iedereen die de behoefte had om van alles en nog wat te delen met anderen, maar later groeide de website uit tot een ideaal middel voor creatievelingen als muzikanten en filmmakers om geïnteresseerden te bereiken. MySpace werd de populairste website van het internet totdat Facebook uit het niets groeide tot een populairder sociaal netwerk. MySpace (nu: Myspace) lijkt echter genadeloos terug te komen.
Mediamagnaat Rupert Murdoch zag Myspace niet meer zitten en verkocht het dus vorig jaar aan een groepje investeerders, waaronder Justin Timberlake. Via deze link is te zien hoe Myspace van plan is terug te komen: geïnteresseerden kunnen hun e-mailadres achterlaten. Het ontwerp liegt er niet om: het toont een combinatie van het populaire Pinterest en de Metro-interface (People Hub) in Windows 8. Het nieuwe design is op z’n zachtst gezegd indrukwekkend te noemen.
Maar is er nog wel plaats voor een vernieuwde Myspace in het oerwoud van sociale netwerken? De website zal het niet alleen moeten opboksen tegenover Facebook, Google+ en Twitter, maar ook tegenover muziekdiensten als Spotify en Deezer. Dit omdat muziek nog steeds een centrale rol zal krijgen op de website. Wanneer de vernieuwde website beschikbaar is voor het publiek, is nog niet bekend.