Facebook en Microsoft werken aan een plan dat Google mogelijk binnenkort het vuur aan de schenen legt en een revolutie zou kunnen ontketenen in de manier waarop online wordt geadverteerd. Dat schrijft onlinetechnologie-expert Nicholas Carlson op Business Insider.
Betrouwbare bronnen geven aan dat Facebook momenteel onderhandelt met Microsoft om Atlas Solutions te kopen – het advertentieproduct dat in 2007 in de handen van Microsoft kwam via de overname van aQuantive. Facebook zou nu goed op weg zijn om Atlas te kopen voor een fractie van de zes miljard dollar die Microsoft meer dan vijf jaar geleden betaalde.
In datzelfde jaar kocht Google voor drie miljard dollar hun advertentieplatform, DoubleClick, een overname die immens succesvol bleek te zijn. Facebook is er tot nu toe niet in geslaagd het advertentiesucces van Google te kopiëren, maar hoopt wellicht het met Atlas beter te kunnen doen.
Carlson legt uit waarom de Atlasdeal uitzonderlijk waardevol zou kunnen zijn:
Facebook is het enige bedrijf ter wereld dat een miljard e-mailadressen, thuisadressen en telefoonnummers in zijn bezit heeft. Als online winkels hun eigen informatie kunnen vergelijken met die van Facebook, kunnen ze dus exact zien of hun Facebookadvertenties effect hebben gehad.
Facebook kan haar gebruikers dan traceren op alle partnersites van het sociaal netwerk en een deel van de winst opeisen wanneer hun advertenties tot aankopen leiden.
In plaats van te werken met piepkleine, irritante advertenties op Facebook zelf kan het netwerk eindelijk de data zelf aanwenden om winst te genereren.
Er zijn echter ook twee obstakels die Facebook nog in de weg staan:
Het gebruik van persoonlijke data om winst te maken, jaagt veel Facebookgebruikers nu al de stuipen op het lijf.
Er zal nogal wat technologische knowhow nodig zijn om zo’n advertentienetwerk succesvol uit te bouwen. Doch, onderhandelingen met Microsoft zijn een duidelijke stap in de juiste richting.