Marketeers dreigen vaak onterecht een label van spam-merk opgespeld te krijgen. Zo blijkt uit een rapport van Return Path. De onderzoekers stelden immers vast dat de meerderheid van de klachten van consumenten over spam in werkelijkheid verwijzen naar legitieme emailberichten. Marketing-boodschappen zouden 70% van alle spam-klachten vertegenwoordigen. Bovendien hebben marketeers ook een aandeel van 60% in zogenaamde spam-traps, email-adressen die worden gebruikt om ongewenste berichten te misleiden en te isoleren.
“Het hoge percentage spam-klachten over marketing-boodschappen is grotendeels het gevolg van de gewoontes van de consument,” geeft George Bilbrey, voorzitter van Return Path. “De meeste consumenten getroosten zich immers onvoldoende moeite om zich op de geijkte manier uit nieuwsbrieven en andere commerciële informatie uit te schrijven en kiezen er vaak voor om niet langer gewenste berichten als spam aan te duiden. Dat is wellicht ook de reden waarom commerciële boodschappen minder vaak de eindbestemmeling bereiken dan in het verleden.”
“Het fenomeen maakt het voor de marketeer ongetwijfeld moeilijker om een efficiënte campagne op te zetten,” voegt George Bilbrey toe. “Anderzijds moet de marketeer uit het probleem lessen trekken en overwegen om zijn email-strategie te herzien om de belangstelling van de consument op peil te houden.”
De onderzoekers merken nog op dat botnets slechts 3% van alle spam-klachten vertegenwoordigen en ook slechts een aandeel van 11% hebben in de spam-traps.