13.09.2012
Online

Meer dan een kwart heeft online andere persoonlijkheid

By: Dominique Dewitte

BlogOnline

Eén op drie volwassenen geeft toe zich meer comfortabel te voelen bij het online verstrekken van informatie dan bij een persoonlijke ontmoeting. Dat blijkt uit een onderzoek van het onderzoeksbureau Ipsos bij Amerikaanse consumenten. Bij mannen bleek 36 procent zich het meest comfortabel te voelen bij het online delen van informatie, maar datzelfde ging slechts op voor 30 procent van de vrouwen. Bij tieners liep de voorkeur voor het online delen van informatie nog verder op tot 42 procent.

De onderzoekers stelden ook vast dat 27 procent van de volwassenen ook een andere persoonlijkheid aannemen dan in het dagelijkse leven. Bij mannen loopt dat op tot 33 procent, tegenover 23 procent bij vrouwen. Bij tieners geeft 43 procent toe online een andere persoonlijkheid aan te nemen. Ook bleek 19 procent van de ondervraagden toe te geven online valse informatie verstrekt te hebben. Ook hier laten mannen met een totaal van 23 procent een hogere score optekenen dan vrouwen, waar slechts 15 procent toegeeft online valse informatie verstrekt te hebben.

meer-dan-een-kwart-heeft-online-andere-p.jpg
meer-dan-een-kwart-heeft-online-andere-p.jpg

Verder bleek dat 92 procent zou wensen dat anderen een betere etiquette zouden hanteren bij het gebruik van de mobiele telefoon. De grootste ergernis is het versturen van tekstberichten achter het stuur van de auto (77 procent), gevolgd door luide telefoongesprekken (64 procent), een overdreven luid volume (55 procent), het voeren van private conversaties in een publieke omgeving (54 procent), het versturen van tekstberichten in gezelschap (52 procent), het voeren van telefoongesprekken achter het stuur (45 procent) en het bekijken van ongepaste content in het publiek (34 procent).

Share this post