De cijfers van het eerste kwartaal van Facebook als beursgenoteerd bedrijf zijn behoorlijk teleurstellend te noemen: het aandeel noteerde afgelopen vrijdag 40% lager dan de introductieprijs en dit terwijl de uitgaven zijn verdriedubbeld. Analisten spreken al van het doorprikken van de “sociale media luchtbel” en het gebrek aan een mobiele strategie. Facebook zelf blijft nog optimistisch.
Facebook is er niet in geslaagd om de grote verwachtingen in te lossen. Het is nu duidelijk dat $38 per aandeel in mei dit jaar een veel te hoge waardering was. Mensen die aandelen tegen die prijs kochten deden dat in de veronderstelling dat Facebook de volgende Google was. Maar afgelopen vrijdag zakte het aandeel tot $22,28. Niet de nieuwe Google dus.
“Facebooks grootste probleem is dat het niet weet hoe geld te verdienen met het mobiele platform. Om de inkomsten dramatisch te doen groeien moet er geld verdiend worden met de mobiele dienst, wat tot nu toe niet is gelukt. Wij zijn erg sceptisch over advertenties op het kleine scherm,” aldus een woorvoerder van Enders Analysis tegenover The Telegraph.
De snelle groei van mobiele applicaties en het gebruik van Facebook op smartphones betekent een bedreiging voor de langetermijnperspectieven van het bedrijf. Maar volgens Sheryl Sandberg, COO van Facebook, is het bedrijf slechts “in de vroege dagen” van de ontwikkeling van een mobiele strategie. Zuckerberg zelf beweert dat er in de toekomst meer overeenkomsten gesloten zullen worden om inkomsten op applicaties te delen.
Overeenkomsten, zoals die met Zynga, het gaming bedrijf dat gebouwd is op het Facebookplatform en goed is voor 12% van de totale inkomsten van Facebook, kunnen het netwerk misschien redden. Maar Zynga heeft inmiddels ook zelf de nodige problemen.
Het slechte nieuws betekent niet dat Facebook niet blijft groeien. Hoewel het niet dezelfde geldmachine als Google blijkt te zijn, is het netwerk wel een gevestigde waarde in ons dagelijkse leven geworden en is er ook veel vooruitgang gemaakt inzake de niet-mobiele advertentiecampagnes. Via