Steeds meer webwinkels doen aan prijsdiscriminatie om hun winstmarges op te drijven. En de consument toont zich een gewillige prooi, want die verraadt veel meer over zichzelf (en zijn financiën) dan hij denkt.
Cookies slaan veel verschillende informatie op over uw surfgedrag. Op basis daarvan kunnen online winkels zich een idee vormen over jouw inkomensklasse, leeftijd en geslacht. Een adres kan ook automatisch worden getraceerd via het door joue gebruikte IP-adres – hoe rijker de buurt, hoe dikker uw portemonnee, denkt de webwinkel dan.
Gebruikers van Apple-producten zijn over het algemeen rijker dan gebruikers van Windows PC’s en zullen normaal gesproken ook bereid zijn om meer geld neer te tellen voor een zelfde dienst. Tenslotte zal ook het klikgedrag op de website zelf veel over jouw koopgedrag verraden: te vlug naar de online check-out razen geeft de indruk dat je sowieso het productgaat kopen, en dus geen korting nodig hebt.
Op deze manier doen e-commerce sites aan prijsdiscriminatie. Vooral producten als verzekeringen, vliegtuigtickets, mobiele telefoonabonnementen en hotelkamers maken gebruik van de software die jouw online gedrag analyseert.
Sommigen vinden de praktijk van prijsdiscriminatie oneerlijk en soms stuiten bedrijven dan ook op protest van hun klanten. Zo probeerde Amazon in 2000 bijvoorbeeld DVD-prijzen te laten variëren op basis van de gebruikte browser, hetgeen tot veel beroering leidde. Amazon bond snel in en bood diegenen die ‘te veel’ hadden betaald compensatie aan.
Maar de toenemende populariteit van prijsdiscriminatiesoftware betekent ook dat nog een kwastie van tijd is voordat er applicaties op de markt komen die consumenten helpen om hun online gedrag te verbergen. Verder zou ook de overheid in actie kunnen komen in een poging consumenten ‘te beschermen’ tegen bedrijven – en tegelijkertijd stemmen te winnen.
The Economist een paar tips om jezelf op internet voor te doen als iemand met weinig middelen:
– Gebruik een PC en geen Apple.
– Bezoek sites die prijzen vergelijken en doe alsof je geïnteresseerd bent in de goedkoopste producten.
– Treuzel op weg naar de check-out pagina.
– Verhuis naar een arme buurt.