06.12.2012
Mobile

Mobiele inspirator: Brechtje de Leij [interview]

By: Mark de Kock

BlogMobile
mobiele-inspirator-brechtje-de-leij-inte.jpg
mobiele-inspirator-brechtje-de-leij-inte.jpg

We komen haar naam vaker tegen de laatste maanden. Brechtje heeft dan ook geen geringe uitdaging achter de rug met de herlancering van de mobiele apps van NU.nl. De meest bezochte nieuwssite van Nederland met mobiel als grootste aandeelhouder in het totaal bereik. Vanuit Mobylizr stelden we 5 vragen over passies, apps maar ook haar visie op 2013. Dit interview is onderdeel van een reeks aan interviews met mobiele inspirators in Nederland.

Even voorstellen: Wie ben je, wat is je rol in je bedrijf en zonder welke mobiele applicaties/sites (max 4) kom jij de dag niet door?
Ik ben binnen Sanoma Media verantwoordelijk voor de mobiele strategie & development van het nieuwscluster (oa. NU.nl, WTF.nl, NUzakelijk). Ik sta natuurlijk op met NU.nl, Twitter me de dag door, en ben verder fan van apps als Zite en Flipboard.

Van welke opdrachten/projecten kunnen we je kennen?
De meest bekende -en met 5,3 miljoen unieke gebruikers per maand de meest gebruikte- zijn de mobiele toepassingen van NU.nl. Voor NU.nl hebben we apps voor Nokia OVI, Android, iPhone/iPad, Blackberry, Windowsphone7 en Windows8. Daarnaast hebben we een mobiele website, die net bij de Website van het Jaar Verkiezing 2012 de award voor beste én de award voor meest populaire mobiele website heeft gekregen.

Mijn opdracht voor het afgelopen jaar was een mobile first strategie voor NU.nl neerzetten, waarbij we op basis van 3 pijlers al onze mobiele producten hebben vernieuwd. Deze 3 pijlers hebben we als volgt met het NU.nl team geformuleerd. Ten eerste aan de ene kant een herkenbare gebruikerservaring neerzetten onafhankelijk van het gebruikte device, maar aan de andere kant juist gebruik maken van de verschillen in gebruiksmoment, content wensen en navigatie behoeftes voor een optimale nieuwspresentatie op elk device op elk moment. Ten tweede willen we de lezer centraal stellen, en de nieuwservaring veel persoonlijker maken. En uniek voor mobiel, deze ervaring meeneembaar maken van device naar device. Ter derde willen we de mobiele producten echt ontwerpen op ‘meer’. Meer content aanbieden, makkelijk kunnen navigeren en daardoor dóórlezen.

Voor het eerst doen we de mobiele development in house en gebruiken hier een eigen mobiele backend voor. Het resultaat van deze mobiele strategie is terug te zien in onze nieuwe helemaal responsive HTML5 mobiele website, in de nieuwe iPhone/iPad app en in de producten die we in de toekomst gaan ontwikkelen, zoals een helemaal nieuwe Android app.

Wat zie jij op mobiel gebied als belangrijkste trend(s) in 2012?
We roepen het al jaren, maar voor dit afgelopen jaar ging het eindelijk op: dit was het jaar van de mobiel! Waar we bij NU.nl in november 2011 in de statistieken zagen dat de lijntjes online en mobiel elkaar voor het eerst raakten, nu zijn van de bijna 1 miljard pageviews per maand maar liefst 2/3 afkomstig via mobiele devices. Mobiel verkeer is echt geëxplodeerd het afgelopen jaar. Het merendeel van de Nederlanders heeft een smartphone, en snel mobiel internet. Huishoudens hebben steeds vaker meerdere iPads, en meerdere smartphones. Het gezin is daarmee ‘always connected’ geworden.

Wellicht voor de hand liggend, maar.. Van welke mobiele ontwikkeling verwacht je het meest in 2013?
Ik denk dat mobiel steeds meer ingeburgerd gaat raken als startpunt voor ‘alles’. Ik merk het zelf ook, of het nou een adres is, een telefoonnummer, willekeurig welke vraag, ik zoek het allemaal met mijn mobiel op, klik door en klaar. Je mobiele telefoon heb je áltijd bij je. Ik denk dat daarop volgend mensen ook steeds meer vertrouwd gaan raken met winkelen via hun mobiele telefoon, en ook via hun mobiel direct gaan afrekenen.

Op de hardware/software markt denk ik dat Android definitief iOS inhaalt. Wij zien al dat de NU.nl Android app elke maand 2x zo vaak wordt gedownload als de iPhone app. De markt zal verdeelt worden tussen Android, iPhone en als derde speler Windows. De rest zal de achterhoede gaan vormen.

Helemaal actueel met cookie wetgeving en ‘prive data lekkende apps’ wordt privacy op mobiel. Met de nieuwe NU.nl apps lopen we voorop door gebruik te maken van de nieuwe ‘Ad ID’ in plaats van de UDID, en daarmee kun je als gebruiker zelf bepalen wat je deelt met advertentie partijen, en wat niet. Maar waar het bij iOS6 nu vrij goed is geregeld, is dat zeker niet voor alle apps het geval. De Android markt wordt dan ook aardig geplaagd door allerlei malware ellende. Aangezien je smartphone je meest persoonlijke device is, is het zaak om dit veel beter te reguleren, en als gebruiker alert te zijn op wat je doet met je telefoon, en wat je apps toestaat.

Als laatste denk ik dat er een tegen trend komt tegen het ‘always on’. Ik denk dat mensen steeds vaker in de avond, of zelfs voor een heel weekend, alle connected devices aan de kant leggen en genieten van ouderwets ‘offline’ zijn. Ik merk het zelf ook, alleen de telefoon helemaal uitzetten is de remedie, anders blijf je afgeleid.

Welke rol gaat het mobiele kanaal in de (nabije) toekomst spelen voor merken?
Mobiel gaat onmiskenbaar een vast onderdeel worden van de marketing mix. De consument maakt al volop gebruik van mobiel en verwacht ook elk merk daar te vinden. We zien, net als 10 jaar geleden bij online, dat de merken en de marketeers een beetje achter de troepen aan lopen en dus die stap nog moeten maken. Maar ik denk dat geen mobiele presence hebben als merk, in 2013 net zo raar wordt als geen website hebben. Mobiel biedt daarnaast echt unieke mogelijkheden als mediumtype: de mobiel is persoonlijk, always on en interactief. En biedt targetting op tijd, locatie, content of device interessante nieuwe invalshoeken voor de benadering van de consument.

Bedrijven moeten nog uitvinden of mobile een service tool of een sales tool is. Zo zoeken veel consumenten bij een TV commercial het bedrijf op via de telefoon (dichtstbijzijnde device). Maar doordat meer dan 80% geen mobile presence heeft, raakt de adverteerder de consument kwijt omdat deze niet goed wordt bediend. Merken moeten uitvinden waar consumenten zich bevinden en wanneer ze welke media gebruiken. Als een merk dit niet goed in kaart heeft, kan hij onmogelijk de consument volgen.

Welke bedrijven inspireren jou met hun aanpak (al dan niet geïntegreerd binnen andere kanalen) van mobiel?
Ik vind dat bedrijven als Ahold en Bol.com heel erg mooi bezig zijn met mobiel. Mobiel bestellen, ‘pick up stores’ – het wordt ons consumenten allemaal erg makkelijk gemaakt. Daarnaast zijn ook (een aantal) banken goed bezig, zoals de ABN AMRO en de ING, met mooie en super handige apps. Uit onderzoek blijkt vervolgens dat Nederlanders die gebruik maken van een mobiel bankieren app vaker op tijd betalen, minder rood staan en meer sparen. Mooie ontwikkeling dus!

Ook een dienst als Spotify is onmisbaar op je mobiel, net als mobile-only foto apps zoals Instagram.

Welke vraag zijn we vergeten te stellen en wil je toch graag invullen/beantwoorden?
Mobile is here to stay, dus je kunt er maar beter meteen mee aan de slag gaan. En wil je met mij of een van mijn collega’s binnen Sanoma erover sparren, voel je vrij om contact met ons te zoeken.

———

Wil jij nou iemand nomineren die ook als mobiele inspirator in deze rubriek kan worden meegenomen? Mail dan naar Mark @ Mobylizr punt com.

Share this post