Blijkens een reactie van adjunct-hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman van NU.nl onder mijn post over de ad op de app van NU.nl heeft zijn redactie wel degelijk geprobeerd om vrijdag de advertentie van The Dark Knight van de voorpagina van de iPhone app van NU.nl te verwijderen. Sterker nog: het is nog gelukt ook, maar kennelijk blijft zo’n advertentie gewoon opduiken als de NU-app, in ieder geval op de iPhone, niet afgesloten op de achtergrond blijft draaien. Daar wordt nu aan gewerkt.
Overigens hebben we op de website van BN DeStem en de andere Wegener dagbladen ook vaak de meest idiote combo’s meegemaakt. Dat ze geparsed worden is nog daar aan toe, maar ze waren vaak niet snel weg te poetsen. Hetzij vanwege cache problemen op load balance servers, hetzij omdat het buiten kantooruren niet lukte om mensen van de advertentiesystemen te pakken te krijgen.
Ach, ook op papier gaat het vaak fout, en dan valt er achteraf helemaal niets meer te herstellen. Zoals bijgaande cover van de laatste Entertainment Weekly.
Gert-Jaap heeft op zijn blog op NU.nl (The Dark Ad Rises) gereageerd, met zijn toestemming hier integraal overgenomen:
+++++++++++
The Dark Ad Rises
Toen vrijdagochtend via Twitter het eerste bericht over een schietpartij in een Amerikaanse bioscoop binnenkwam, ging één van onze redacteuren koortsachtig op zoek naar bronnen die dat gerucht konden bevestigen.
Toen het bericht even later online stond, verscheen er een driftige product manager op de redactie. Op de homepage van NU.nl stond naast dat bericht namelijk een grote advertentie van The Dark Knight Rises, de film die James Holmes had uitgekozen voor zijn bloedvergieten.
Je zou zeggen dat het voor adverteerders interessant is om op onze site te adverteren bij groot nieuw (want: veel bezoekers) maar in het geval van The Dark Knight Rises lag dat om begrijpelijke redenen even anders.
Een paar telefoontjes later stond de advertentie dan ook niet meer op NU.nl, iets later was de reclamecampagne uitgezet in onze iPhone- en Android-apps.
Toch kregen we dit weekend nog een aantal klachten dat advertenties van de nieuwe Batman-film te zien was rond berichten in onze apps. Dat kan het geval zijn: als de NU-app niet geheel was afgesloten, maar in de achtergrond op je telefoon bleef draaien, kon het voorkomen dat deze advertentie gewoon te zien was. Wij werken aan een oplossing hiervoor.
Gert-Jaap Hoekman
Adjunct hoofdredacteur NU.
+++++++++++++++++