Het Platform Affiliate Netwerken (PAN) roept de OPTA en Minister Kamp op tot een herinterpretatie van de affiliate cookies. Op 21 december 2012 liet Minister Kamp weten dat hij de toepassing op de cookiewet wil versoepelen en statistische cookies gaat toestaan. Affiliate marketing in Nederland is goed voor zo’n 1,07 miljard euro in de Nederlandse economie en ondervindt veel last. Tijdens de uitvoering worden er geen persoonsgegevens verzameld en verwerkt. Het PAN vindt daarom dat affiliate cookies in de voorgestelde versoepeling van de cookiewettoepassing opgenomen moeten worden, zoals nu bij statistische cookies gebeurt.
Affiliate marketing is een vorm van online adverteren waarbij adverteerders aan website-eigenaren (publishers) worden gekoppeld. Een affiliate netwerk zorgt ervoor dat deze publishers een vergoeding ontvangen van de adverteerder wanneer een webadvertentie tot een verkoop of een informatieaanvraag heeft geleid. Maar om vast te stellen welke publisher een transactie heeft gerealiseerd zijn er dus affiliate cookies nodig. Affiliate cookies leggen enkel de koppeling tussen een websitebezoek en een aankoop op het internet vast en creëeren geen consumentprofiel. Vergeleken met statistische cookies zijn affiliate cookies in de basis minder privacygevoelig.
Het PAN ondersteunt de geest van de wet waarin consumenten meer bewust worden en zeggenschap hebben op hun internetfootprint, maar, zo stelt Thomas Joosten, voorzitter van het PAN: “Momenteel worden alle tracking cookies in de cookiewet op één hoop gegooid. Ook cookies waarbij er geen sprake is van privacyschending. Vooraanstaande ICT-juristen delen dit uitgangspunt. Een kwalijk gevolg van de huidige interpretatie van de cookiewet is dat een groeiende bedrijfstak binnen de online advertentie-industrie met een economische waarde van 1,07 miljard euro wordt bedreigd door de huidige cookiewet. Dat is jammer, want juist in deze economische tijden is het van belang om groeiende markten te ondersteunen. We hopen dat de OPTA en Minister Kamp bij het versoepelingsvoorstel affiliate marketing in zullen delen bij statistische cookies.”
Naast het economische argument, kan volgens Joosten de cookiewet ook verregaande gevolgen hebben voor de consument: “Er zijn veel online diensten en informatie gratis toegankelijk voor internetgebruikers. Denk hierbij onder andere aan prijsvergelijkingssites. Vanwege het resultaatgerichte karakter van affiliate marketing, streven publishers ernaar om hun online diensten en informatie zo relevant mogelijk te laten zijn voor bezoekers. Zij worden immers op basis van prestaties beloond. Consumenten hebben er belang bij dat kwalitatieve diensten en informatie op internet gratis blijven, affiliate marketing werkt tenslotte binnen de geest van de cookiewet en verzamelt of verwerkt geen privacygevoelige informatie.”