Kerst betekent ook dit jaar weer topdrukte voor Nederlandse webwinkels. De online retailers verwachten in de kerstperiode zo’n 32% extra omzet boven de normale weekomzet te behalen. Zo blijkt uit navraag van Blauw Research onder de leden van Thuiswinkel.org.
PostNL bezorgt in deze periode 37% meer pakketten dan in de rest van het jaar. En ondanks de aanhoudende crisis pieken online retailers opnieuw in de maand december. Online retailers focussen zich op de belangrijkste voordelen van online verkopen: 24 uur per dag beschikbaar, snelle levering van producten en de goede prijs-kwaliteitverhouding.
Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: “In de weken tussen Sinterklaas en kerst verwachten we dat de online webwinkels een weekomzet opbrengen van €120 miljoen, 30 miljoen meer dan de normale weekomzet. Dit jaar zien we vooral veel aandacht voor luxe producten. Complete feestoutfits, verzorgingsproducten en geuren doen het goed en ook de populariteit van het online kopen van lingerie neemt toe. Tijdens de kerst wil iedereen er blijkbaar mooi uit zien.”
Populaire online kerst cadeaus
De tablet (zowel Apple & Android) is, net als tijdens Sinterklaas, een geliefd cadeau voor onder de kerstboom. Daarnaast zijn spelcomputers (PS3 & Xbox 360), kookspullen, games en bordspellen populaire kerstcadeaus. Volgens Thuiswinkel.org zijn de volgende online bestelde producten dit jaar het populairst tijdens kerst:
– Tablets (Apple & Android)
– Vijftig Tinten Grijs box-set
– (Feestelijke) kleding en lingerie
– Kerst CD van Michael Bublé
– Spelcomputers (PSP3, Xbox 360 & Wii: Just Dance 4 & Skylanders)
– Kookspullen, kookboeken, gourmet- en fonduesets
– Games (Call of Duty en FIFA 2013)
– Bordspellen
– Kerstversiering
Groei pakketten
Het vertrouwen van de consument in webwinkelen is ook terug te zien in de groei van de pakketten. In de weken voor Kerst bezorgt PostNL 37% meer pakketten dan in de rest van het jaar. Dat is in lijn met de verwachte omzetgroei bij webwinkels. In 2011 was de kerstperiode goed voor een stijging van 23% in pakkettenvolume.
“Je ziet dat de consument in deze drukke feestperiode goed de weg vindt naar webwinkels. Nog meer dan in de rest van het jaar”, aldus Gerrit Mastenbroek, algemeen directeur PostNL Pakketten. “Wij zijn voortdurend in ontwikkeling om de consument nog beter te bedienen en online winkelen te vergemakkelijken. En misschien belangrijker, PostNL zorgt ervoor dat de aankopen voor de feestdagen in huis zijn. Ik ben trots op onze chauffeurs en subcontractors die gemotiveerd en keihard werken om dit voor elkaar te krijgen.”
De verwachting is dat de Kerstman en Sinterklaas samen ervoor gaan zorgen dat de online omzet voor heel 2012 uitkomt rond de €10 miljard, een stijging van 9% ten opzichte van 2011.