19.12.2012
Social Media

Nederlandse Fanpagina’s zijn vooral op werkdagen actief

By: Redactie Dutchcowboys

BlogSocial Media

Uit een najaarsonderzoek van Yes2web blijkt dat de 2.000 grootste Nederlandse Facebook fanpagina’s met name doordeweeks actief zijn. Het aantal berichten van maandag t/m vrijdag is nagenoeg constant, zaterdag en zondag laten een significante daling zien. Met de wetenschap dat van alle weekdagen de meeste reacties op zondag geplaatst worden, laten veel bedrijven hier een kans liggen door op deze dag juist het minst actief te zijn.

Verder komt in het onderzoek naar voren dat het aantal door bedrijfspagina’s geplaatste berichten is verdubbeld in het afgelopen jaar. Steeds meer bedrijven realiseren zich dat het zaak is de fans betrokken te houden, onder andere door met regelmaat berichten te plaatsen. Maar het is wel belangrijk ervoor te zorgen dat de berichten voldoende relevant zijn om de doelgroep te blijven prikkelen. 

Want hoewel het gemiddelde aantal fans per pagina blijft stijgen (met gemiddeld 6.113 fans in januari tot 10.679 in november 2012), blijft de betrokkenheid van de fans achter (de mate waarin zij reageren op berichten).

nederlandse-fanpagina-s-zijn-vooral-op-w.jpg
nederlandse-fanpagina-s-zijn-vooral-op-w.jpg

Bij veel Facebook-strategieën ligt de nadruk puur op het vergaren van fans, terwijl dit steeds
minder bijdraagt aan het daadwerkelijke bereik van een fanpagina; dat wordt namelijk in toenemende mate bepaald door betrokkenheid van deze fans. Om die reden loont het om te kijken hoe betrokkenheid (engagement) vergroot kan worden. Alleen dan is de volledige potentie van Facebook als marketing-platform benut worden.

Likes
Het grootste gedeelte van de betrokkenheid wordt kenbaar gemaakt met in likes als reactie op een bericht. Deze reactievorm vertegenwoordigt ongeveer 80% van de reacties op berichten van pagina’s (in januari 2012 was dit 70%). Een relatief klein deel van de reacties bestaat uit geschreven reacties (11%) en het delen van berichten (9%). Omdat een reactie op een bericht veel meer exposure krijgt in het nieuwsoverzicht binnen Facebook, is het advies meer waarde te hechten aan reacties en dit ook aan te moedigen door adequaat te reageren op de reacties, indien nodig.

Share this post