Door het internet is de manier waarop mensen muziek ontdekken en luisteren drastisch veranderd. Dit heeft veel invloed gehad op hoe artiesten geld verdienen met hun muziek. Nederlandse artiesten hebben voortaan geen platencontract meer nodig om hun carriere te starten. Songflow is een nieuw Do It Yourself (DIY) platform. Hiermee hebben artiesten eindelijk controle over de sociale muziekrevolutie. Het platform verbindt muziek met fans en zet luisteraars om in cash.
“Songflow socializes your music,” wat betekent dat? Songflow distribueert songs wereldwijd naar alle populaire muziekdiensten en gebruikt vervolgens social media om deze releases met fans te delen. Voor het eerst kunnen muzikanten volledig profiteren van de sociale functies in Spotify en iTunes. Met de ingebouwde promotietools bereiken artiesten hun fans op Facebook en Youtube. Gebruikers weten precies waar ze aan toe zijn met gedetailleerde sales rapportages in hun account. Verder ontvangen artiesten 100% van de inkomsten en behouden al hun rechten. Artiesten die de dienst al gebruiken zijn onder meer: Valerius, Chef’s Special en Kris Berry.
Nieuwe generatie
Traditionele aggregators focussen op het distribueren van singles en albums. Deze diensten zijn een belangrijke toegangspoort voor independent muziek geworden. Songflow tilt dit concept naar een hoger niveau. Gebruikers betalen een vast bedrag per song en hebben de vrijheid om hun muziek te verpakken en uit te brengen zoals ze willen. In de sociale muziekmarkt is aanwezigheid (van de artiest) een van de belangrijkste drijvers van succes. Met Songflow brengen artiesten vaker nieuwe songs uit. Meer muziek betekent meer actieve fans, die delen wat ze leuk vinden, waardoor hun aantal toe neemt.
Visie
Songflow herdefinieert hoe onafhankelijke en ongetekende muzikanten de markt betreden en een relatie onderhouden met fans. De startup is opgericht door CEO Thomas van Wijk (27). Een gepassioneerde jonge ondernemer die een simpele en transparante muziekindustrie nastreeft: “Toen ik tijdens mijn studie werkte als manager voor Chef’Special, ontdekte ik dat er veel verbeterd kon worden aan de manier waarop artiesten hun muziek en carrière online managen. Met Songflow distribueren gebruikers hun songs direct wereldwijd naar de meest populaire download-, streamingdiensten en internetradio. De distributiedienst gebruikt het in Amsterdam gevestigde FUGA platform voor levering van content aan muziekdiensten.“