Begin deze week is een nieuwe vacaturewebsite JobAmbassadors van start gegaan. De nieuwe site wil de recruitmentmarkt openbreken. De initiatiefnemers gaan er van uit dat wij zelf weten wie in ons netwerk op zoek is naar een baan, en ook wie het beste geschikt is voor een vacature. Door social media zijn onze netwerken bovendien groter dan ooit. Dit maakt ons volgens Jobambassadors elkaars beste recruiter.
Jobambassadors noemt haar deelnemers ambassadors. De site scant op verzoek van de ambassador het Facebook en LinkedIn-account en matcht het netwerk met de vacatures. Wanneer een ambassador bijvoorbeeld veel ICT-managers in Maastricht in het netwerk heeft zal de site hiervoor de vacatures aan hem of haar matchen.
Het zoekresultaat ziet de ambassador alleen zelf en daarna bepaalt de ambassador wie over welke vacature wordt getipt. Ook zonder Facebook of Linkedin is de site te gebruiken, in dat geval geef je zelf aan uit welke regio en voor welke functies je vacatures wilt ontvangen.
Per vacature looft de werkgever een bonus uit. Zodra een werkgever iemand uitnodigt op gesprek, verdient de ambassador de bonus.
Initiatiefnemer Siem van Bruggen: “Het mooie van het concept is dat iedereen profiteert. De werkgever plaatst gratis vacatures en betaalt alleen een bonus bij het uitnodigen van een kandidaat. Voor ambassadors is het een mooie manier om mensen uit hun netwerk aan leuke nieuwe banen te helpen én hier geld mee te verdienen. Voor sollicitanten is het geweldig omdat je via via getipt wordt over de leukste banen.“
Q: Wat is jullie business model?
Siem vervolgt: “Vooraf heeft de werkgever aangegeven wat het hem of haar waard is een geschikte kandidaat uit te nodigen voor een sollicitatiegesprek (minimaal €150,-). Als er een geschikte kandidaat solliciteert en hij/ zij wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek is tot 80% van dat bedrag voor de ambassador die deze kandidaat heeft getipt over de vacature.“
Q: Wat is jullie doelstelling?
“We zijn elke dag bezig met het verbeteren van de gebruikerservaring. Dit doen we door veel met de gebruikers te praten en door intensief het gebruik van de website te meten met verschillende webanalyticstools.
Daarnaast willen we het komende jaar ook stappen gaan zetten binnen de integratie van externe recruitment software en de verbetering van ons matchingsalgoritme. Zo willen we elke ambassador laten zien wie uit hun netwerk precies geschikt is voor een functie.
Over een jaar hopen we kwalitatief de beste sollicitanten te leveren via de meest gebruikersvriendelijke vacaturesite van Nederland.“
Q: En zijn er nog bepaalde concurrenten in Nederland waar je rekening mee moet houden?
“De markt is enorm en kent vele spelers. Toch zijn er binnen referral recruitment maar weinig succesvolle partijen. De spelers die er wel zijn hebben een ander model en een andere filosofie. Concurrenten zou ik ze nog niet willen noemen. Het aandeel van referral recruitment ten opzichte van de traditionele markt is groeiende. We versterken elkaar juist door bedrijven er op te wijzen dat het werven van medewerkers via de ambassadeurs van je organisatie het beste werkt.“