De gemiddelde tijd die Nederlanders aan gaming besteden is de afgelopen 3 jaar met 68% gestegen, terwijl de tijd besteed aan print, radio en tv in de afgelopen 3 jaar met 17% is gedaald. Zo blijkt uit een recent onderzoek dat Newzoo presenteerde tijdens het door Hyves en IJfontein georganiseerde Kids Insight Event.
Volgens Peter Warman, managing director Newzoo, is de stijging te verklaren met het feit dat we meer beeldschermen en dus mogelijkheden hebben. Hierdoor worden games steeds toegankelijker. Hetgeen ook veel mogelijkheden biedt voor bijv. adverteerders: ”Als merk weet je welke tijdschriften je doelgroep leest, naar welke tv zij kijken of welke radio zij luisteren. Nu blijkt dat de tijd besteed aan gamen dermate stijgt, is het dus ook belangrijk dit medium op te nemen in dit rijtje.”
Maarten Naaijkens van Hyves sluit zich hierbij aan. “In onze nieuwe positionering richten wij ons specifiek op de doelgroep jonger dan 20. Uit een onderzoek van Qrius bleek onlangs dat in de doelgroep 6 tot 9 jaar 45% zelfs elke dag games speelt. We zijn dan ook van plan om binnenkort ons Games aanbod hier beter op aan te laten sluiten, zowel op desktop als mobiel.”
De participanten van het Kids InSight event; Newzoo, IJsfontein, Qurius, Cultural Oil en Hyves zullen de komende tijd zich verder gaan verdiepen in gaming en de mogelijkheden die er liggen voor adverteerders.