Sinds vanmiddag is Nederland weer een nieuwe blog rijker: Numrush.nl is zojuist namelijk live gegaan. De site wil het belangrijkste nieuwskanaal worden omtrent de toekomst van (big) data, en zal gaan schrijven over alle startups, producten en diensten die gebruik maken van dataverzameling en -analyse. Een bekend voorbeeld is Foursquare, wat begon als een ludieke locatiegame, maar inmiddels een serieuze reisgids aan het worden is.
Sociale media hebben de afgelopen jaren de boventoon gevoerd in alle gesprekken over media innovatie. “En al die sociale netwerken hebben inmiddels een enorme hoeveelheid aan data over ons verzameld. Denk bijvoorbeeld aan al je check-ins op Foursquare. Een logische volgende stap is dat deze data gebruikt gaat worden om steeds persoonlijkere diensten voor ons te maken. Foursquare geeft mij nu bijvoorbeeld op mij afgestemde restauranttips als ik op reis ga.” aldus Johan Voets, één van de initiatiefnemers achter de site.
Volgens de Numrush redactie gaat big data dan ook zorgen voor een flinke verschuiving in tal van branches. Bijvoorbeeld in de energiemarkt, waar consumenten gagdets en apps gaan gebruiken om zelf hun water en lichtrekening bij te houden en hun gedrag hierop aan te passen. En in de gezondheidszorg hopen apps als Runkeeper en Foodzy er voor te gaan zorgen dat mensen bewuster gaan bewegen en eten.
“Big data staat op dit moment nog in de kinderschoenen” zegt Voets. “Er zijn al allerlei manieren waarop data – vaak automatisch – wordt verzameld. Denk bijvoorbeeld aan GPS data via je telefoon, je tweets op Twitter of je likes op Facebook. Maar er zijn ook miljoenen mensen die hun energieverbruik, alcoholconsumptie, medicijngebruik, filmvoorkeuren of slaapritme bijhouden via diverse apps of gadgets. Daarnaast verzamelen overheden, bedrijven en zelfs apparaten allerlei data.
De komende jaren zullen we zien dat deze gegevens steeds meer gevisualiseerd zullen worden zodat we ze beter kunnen interpreteren. Zo bestaat er bijvoorbeeld een dienst die op basis van je Foursquare check-ins op vliegvelden laat zien hoeveel CO2 uitstoot jij dit jaar veroorzaakt hebt. Data analyse zorgt dus niet alleen voor persoonlijkere producten voor consumenten, maar ook voor gedragssturing.”