SIDN, het bedrijf achter de .nl domeinnamen heeft zojuist bekend gemaakt dat de 5 miljoenste .nl-domeinnaam geregistreerd is. Marion Gerritsen is de gelukkige met het registeren van mariongerritsen.nl.
SIDN heeft recent de resultaten bekendgemaakt van een onderzoek naar trends in internetgebruik en de Nederlandse domeinnamenmarkt. Daaruit bleek dat de opkomst van social media in de komende 2 jaar een positieve invloed heeft op het gebruik van domeinnamen. Momenteel heeft 21% van de Nederlandse huishoudens een domeinnaam. In de loop van 2012 wordt bij huishoudens een groei van 3% verwacht.
Bij Nederlandse bedrijven is de penetratie nog veel hoger. Vrijwel alle ondernemers hebben een of meerdere domeinnamen in bezit, 83% van hen heeft daar volgens cijfers van het CBS ook een eigen website achter draaien. Nederlandse bedrijven verwachten komende jaren hun domeinnamenportfolio verder uit te breiden, vooral ten behoeve van specifieke actie- en campagnesites, maar zijn kritisch over het zogenaamde defensief registreren (d.w.z. registreren om te voorkomen dat een derde partij dit doet, maar zonder de intentie om de naam zelf te gebruiken.)
Een eigen domeinnaam kent veel voordelen. Meijer: “Met een eigen domeinnaam creëert een onderneming een eigen unieke, en tegenwoordig vrijwel onmisbare, plek op het internet. In Nederland is .nl hét zakelijke top level domein. Het draagt hierdoor bij aan de herkenbaarheid als Nederlands bedrijf en/of in Nederland gevestigd bedrijf. Uiteindelijk draagt dit alles bij aan het vertrouwen dat de consument stelt in een bedrijf. Maar ook voor particulieren heeft een domeinnaam veel voordelen. Je hebt hiermee een eigen unieke online identiteit, een e-mailadres voor het leven (het verandert niet bij het wisselen van provider) en een heel belangrijke, met een eigen website bij je domeinnaam heb je zelf het beheer over je content, wat in veel mindere mate het geval is bij het gebruik van social media.”
Onderstaande infographic laat een dag van het .nl-domein zien: