Net geen 7 op 10 (65%) van de Nederlandse jongeren vindt zowel Apple als iPhone een cool merk. Converse (Allstars) en Coca-Cola vormen de rest van de top 3 met 54% van de jongeren die deze merken als cool beschouwt. Ook Adidas (48%) en Red Bull (47%) blijven het goed doen bij onze jeugd.
“Coole merken slagen erin om vanuit hun duidelijke DNA toch telkens jongeren te verrassen met een nieuwe campagne, een nieuw product of een nieuw idee,” zegt Joeri Van den Bergh van InSites Consulting. “Die regelmatige nieuwe invalshoek is nodig om de aandacht te houden van een generatie jongeren die prikkelverslaafd is. Iedereen kent uiteraard de persconferentie-aanpak van Apple. Zodra een nieuw product beschikbaar is in de winkel, kondigen ze alweer een innovatie aan in de pers.
Daarnaast is het belangrijk om lokaal met jongeren te connecteren via hun verschillende passies en interesses. Red Bull is een mooi voorbeeld. Denk maar aan de Fierste Ljepper wedstrijd (een soort extreem polsstokspringen als een oude Nederlandse traditie) of aan de manier waarop het merk op de meest populaire jongerenpassie inspeelt: de music academy en de BC One Cypher hiphop wedstrijd.“
“Dat soort nieuwigheden en evenementen leiden ook tot meer ‘buzz’ over merken en die is volgens Van den Bergh noodzakelijk om nog op de radar van jongeren te geraken. “Wat niet besproken wordt in je onmiddellijke vriendenkring of niet gedeeld wordt op de Facebook wall van je vrienden, is niet belangrijk genoeg voor jongeren. Het is hun manier om met de enorme hoeveelheid informatie die op hen afkomt, om te gaan.”
38% van de jongeren vindt zichzelf ‘cool’
Zo’n 38% van de Nederlandse jongeren vindt zichzelf ‘cool’. Internationaal gezien is onze jeugd eerder bescheiden te noemen. In Frankrijk (58%), Rusland (61%), Polen (64%) en India (67%) vinden veel meer jongeren zichzelf immers cool. Uit de resultaten van de internationale ‘Coolness’ studie van InSites Consulting bleek dat Chinese jongeren zichzelf als het minst cool zagen. Hoewel 1 op 5 Chinezen zichzelf nog cool vond, bleek net evenveel het tegendeel te vinden. Het Nederlandse resultaat was vergelijkbaar met jongeren in het Verenigd Koninkrijk (39%) en net iets zelfverzekerder dan bij jongeren in België, Spanje, Italië en Zweden (34-35%).
Amsterdam even cool als Los Angeles
Zowat 1 op 5 (21%) van Nederlandse jongeren tussen 15 en 25 jaar beschouwt Amsterdam als een coole stad. Daarmee scoort onze hoofdstad niet zo slecht. Amsterdam komt op de derde plaats en deelt die positie met Los Angeles. Nederlandse jongeren vinden New York toch nog cooler dan hun eigen hoofdstad. Ruim 52% geeft immers aan dat the Big Apple ‘cool’ is. London (23%) en Parijs (20%) vindt de Hollandse jeugd ongeveer even cool als Amsterdam. Ook in andere landen vindt gemiddeld ongeveer 1 op 5 jongeren zijn eigen belangrijke steden ‘cool’. Belgische en Zweedse jongeren (beide slechts 8%) zijn heel wat minder tevreden met hun eigen hoofdstad Brussel en Stockholm. In de Verenigde Staten blijken jongeren het meest chauvinistisch. De helft van de Amerikaanse jeugd vindt New York cool. Voor 3 op 10 Franse en evenveel Britse jongeren is ook hun eigen hoofdstad ‘cool’. Dubai, Barcelona en Tokyo (alle drie 17%) zijn bij Nederlandse 15- tot 25-jarigen ook coole steden . Het minst goed scoren Beijing (1%), Mumbai en Mexico City (2%).
Johnny Depp en Barack Obama coolste personen
Johnny Depp, momenteel opnieuw actief in Tim Burtons Dark Shadow, is voor Millennials (een andere naam voor Gen Y of 15-25 jarigen) in ons land de coolste bekende persoon. Dertig procent van de jongeren duidt hem aan als ‘cool’ en daarmee doet hij het stukken beter dan andere acteurs in de top 5 zoals Angelina Jolie (16%) en Brad Pitt (14%). Richard Gere is zijn connectie met de nieuwe generatie helemaal kwijt. Slechts 1% ziet hem nog als ‘cool’. Lady Gaga (16%) is de meest coole muziekartiest en als het aan de Nederlandse jeugd ligt, wordt Barack Obama met twee vingers in de neus opnieuw president van de Verenigde Staten. Met 19% van onze jongeren die Obama als cool beschouwt, komt hij na Depp op de tweede “overall” plaats. De enige andere politicus die het goed doet bij jongeren is Nelson Mandela (14%). Sarkozy en de Europese president Van Rompuy (een Belg) kunnen dan weer niet op de waardering van jongeren rekenen. Ze behoren tot het lijstje van minst coole bekende personen.
“Om cool te zijn als bekende persoon moet je vooral trouw blijven aan je eigen unieke en originele identiteit,” zegt Joeri Van den Bergh, Gen Y expert bij InSites Consulting en auteur van het boek ‘Maak je merk cool’. “Daarnaast mag je niet te ver staan van je fans, mag je je niet beter voelen dan anderen en moet je een hechte band opbouwen zoals een vriend,” aldus Van den Bergh. “Een ster als Lady Gaga heeft 25 miljoen volgers op Twitter en dubbel zoveel Facebook fans. Ze gebruikt die media om heel persoonlijk over haar eigen leven en verzuchtingen te communiceren met haar ‘little monsters’ (fans)“.
De feiten en cijfers in dit bericht zijn gebaseerd op een wereldwijd onderzoek dat door InSites Consulting uitgevoerd werd bij 4.065 respondenten tussen 15 en 25 jaar (Generatie Y) uit 16 landen: de VS, Brazilië, Rusland, Indië, China, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Zweden, Denemarken, Polen, Roemenië, Italië, Spanje, Nederland en België. De steekproef is representatief voor de Gen Y-bevolking van elk land.