Na meer dan 8 maanden ontwikkeling lanceerde Redesignme afgelopen week een nieuwe tool ontwikkeld voor het houden van online marktonderzoek door bedrijven en bureaus. De tool heet Ideations2 en bundelt 5 jaar ervaring op het gebied van online communities. Ideations2 is de volgende stap van het Eindhovense bedrijf dat al bekend was door tools voor online co-creatie en open innovatie.
Het nieuwe platform van Redesignme bevat alle tools die een marketeer of marktonderzoeker nodig heeft. Ideations2 kan verder ook volledig geïntegreerd worden met Facebook. Bedrijven kunnen het gebruiken om op Facebook creatieve wedstrijden te starten onder fans of om feedback te vragen over bepaalde producten en diensten.
Ideations2 draait ook op ieder mobiel apparaat dankzij de opbouw in responsive design (HTML5).
Research communities, ook wel bekend als MROCs, hebben het laatste jaar een vlucht genomen en nemen naast traditioneel onderzoek een duidelijke plaats in bij het verkrijgen van klant-inzichten. Consumenten, B2B klanten en medewerkers komen bij elkaar op een online platform om te discussiëren, dagboeken met ervaringen bij te houden of problemen op te lossen in de vorm van challenges. Gamification staat centraal in community research, wat wil zeggen dat deelnemers punten en badges kunnen verdienen met hun inspanningen.
Maxim Schram: “Het toevoegen van spelelementen zoals punten en badges geven online communities een extra dimensie. Natuurlijk is het belangrijk dat mensen intrinsiek gemotiveerd zijn om mee te doen aan jouw platform. Het helpt enorm als mensen je merk al cool vinden of het onderwerp ze direct aangaat. Toch is uit ons eigen onderzoek naar voren gekomen dat mensen graag iets willen winnen of anderzijds beloond willen worden. Er komt een soort van trots in ze naar boven die ze nog eens extra motiveert. Dat is de reden dat we hebben gezorgd dat iedere actie die een gebruiker uitvoert punten kan opleveren en het nieuws daarover kan delen via zijn of haar sociale netwerken.“
“Voor brands onstaat er een ware run op de aandacht van de consument. Ons antwoord daarop is dat je er goed aan doet een trouwe groep mensen apart te nemen, op hun eigen community platform. Ideations2 biedt community managers de mogelijkheid die persoonlijke aandacht te geven. En omdat wij de focus hebben gelegd op de technologie en de gebruikerservaring kan de moderne marketeer of innovatieconsultant al zijn aandacht vestigen op de relatie met de klant. Er zijn simpelweg geen obstakels meer of redenen te bedenken om niet met je klant te praten.”