Met inmiddels al meer dan een half miljoen fans heeft voetbalclub Ajax veruit de populairste Nederlandstalige pagina op Facebook. De activisten van Wakker Dier hebben de beste interactie met hun volgers. Zo blijkt uit een onderzoek van Grey Amsterdam en Yes2web.
Het onderzoek vond plaats onder de 2.000 grootste Facebook fanpagina’s in de maand april van dit jaar. Samen hebben ze 13.522.897 fans, gemiddeld bijna 7.000 per pagina. Maar slechts 5% van alle pagina’s heeft meer dan 25.000 fans. New Kids (403 duizend), Vakantieveilingen.nl (219 duizend), The Voice of Holland (171 duizend) en De Zon (160 duizend) maken de top 5 van Facebook pagina’s met de meeste fans compleet. Een ruime meerderheid (74%) van de 2.000 grootste fanpagina’s heeft minder dan 5.000 fans.
Interactie met fans: Maar veel fans betekent nog niet de meest actieve conversatie. Om meer inzicht te krijgen in de betrokkenheid van merken bij hun volgers wordt er wel gesproken van Engagement Ratio (IPM+). Een ingewikkelde formule waarmee het aantal reacties, likes en shares gedeeld wordt door het aantal berichten dat is geplaatst op een Facebook pagina en door het aantal fans. Hans Maltha van Yes2web: “De dierenactivisten van Wakker Dier hadden in de maand april de meest frequente conversatie met een hoge interactie. Ook cosmeticabedrijf Rimmel London Nederland en loterij ‘Het is vrijdag’ hebben veel en actief contact met hun digitale achterban.“
Peter Hoekstra van Grey Amsterdam en voorzitter van de Taskforce Social van IAB noemt het opvallend dat in de top 10 van pagina’s met de meeste fans maar twee adverterende merken staan: “De hoogst genoteerde is Vakantieveilingen.nl op de 3e plaats. Dus waar merken miljoenen advertentie-euro’s spenderen, is dat in de Facebook top 10 niet altijd terug te zien.” Wel behoort 46% van de top 100 pagina’s tot een bekende adverteerder. “Het is dus ook weer niet zo dat adverteren niet loont. Samsung en Hi! zijn daarin erg succesvol.“
Meer cijfers in onderstaande Infographic.