Deze week ging Facebook door de grens van 1 miljard gebruikers. Het is een ongelofelijk aantal mensen als je dit afzet tegen de wereldbevolking. Is Facebook ook speciaal en wat betekent de social media site voor jezelf? Voor veel gebruikers is het de plek waar je even snel scant wat je vrienden weten te melden. Foto’s werken, status updates in de vorm van korte berichten ook. Lange conversaties juist weer niet.
Gebruikers zullen niet snel het gevoel hebben onderdeel te zijn van iets groters want je ‘cirkel’ op Facebook wordt bepaald door je vriendenkring en gemiddeld zijn dat er 234 (Bron: The Anatomy of the Facebook Social Graph). Dat er nog een miljard ‘anderen’ zijn boeit niet echt.
Facebook wil in een nieuwe video die tegelijkertijd werd gereleased met het bekend maken van de 1 miljoen gebruikers ons anders doen geloven. De video, gemaakt door Wieden & Kennedy (vooral bekend door hun Nike advertising videos), wil het menselijk karakter van social networking laten zien en aantonen dat Facebook een belangrijke rol speelt in het contact tussen mensen. De video is mooi gemaakt maar is ook bizar mede door het begrip ‘Chairs’ waar Facebook blijkbaar aan wil refereren. Bekijk de video en oordeel zelf, wij zijn wel benieuwd wat jullie van de commercial vinden en of je ook het gevoel hebt onderdeel te zien van ‘iets groters’.