Carl Sjogreen, Directeur Product Management bij Facebook, heeft tijdens het Inside Social Apps conferentie in San Francisco bekend gemaakt, dat meer dan 60 miljoen Facebook leden maandelijks gebruik maken van mobiele apps in Facebook. Met een totaal gebruik van 320 miljoen mobiele apps per maand, betekent het dus dat één gebruiker gemiddeld 5 keer gebruik maakt van de apps.
Sinds de introductie in oktober 2011 lijken de toepassingen dus aan te slaan. Maar dan kan ook niet anders. Facebook heeft namelijk in totaal 425 miljoen maandelijkse mobiele gebruikers. Het komt er dus op neer dat ongeveer 14,2% van het totaal aantal gebruikers gebruik maakt van deze apps. Niet slecht na ongeveer 4 maanden.
Inside Facebook vroeg Sjogreen naar zijn visie op HTML5 in relatie tot de apps. Daarop zei hij het volgende: “We don’t really care whether developers build for mobile web or native apps. The people you want to play with trump whatever the platform the app is on. If your fundamental gameplay revolves around interacting with friends, then being cross platform is really important.” Developers zitten namelijk steeds vaker met het dilemma of ze HTML5-compatible apps ontwikkelen of toch kiezen voor de manier waarop ze altijd al hebben gedaan. HTML5 heeft het voordeel dat het via meerdere platformen toegankelijk is, maar het diverse features mist.
Alhoewel Facebook nog steeds beide manieren ondersteund, lijkt het er toch op dat ze waarde hechten aan een crossmediale oplossing. Op deze manier kunnen gebruikers, ongeacht het platform dat ze gebruiken, met elkaar interacten via de apps. Optimaal gebruiksgemak voor diegene waar het om gaat; de gebruiker! Een goede ontwikkeling! Het gaat er namelijk niet om welk platform je gebruikt, maar om het samen gebruiken van de apps.