LinkedIn wordt vaak vergeten in strategieën, maar is het grootste zakelijke sociale netwerk. Het is een manier om met collega’s, huidige en potentiele klanten in contact te komen. Het mooie van LinkedIn is dat je personen kan toevoegen die je niet direct kent, maar waar je wel raakvlakken mee hebt. Deze zitten in de tweede graad. Een goede persoonlijke boodschap scheidt jullie dan nog van een onderlinge relatie.
Maar daar gaat het heel vaak mis. Ongeveer de helft of meer van de uitnodigingen die ik ontvang zijn onpersoonlijk en bevatten de standaardtekst. Van mij krijg je dan altijd een bericht terug dat ik wil weten waarom je mij wilt toevoegen. Als ik daar geen antwoord op krijg, dan voeg ik je niet toe.
Wanneer je jouw boodschap niet persoonlijk maakt, geef je eigenlijk aan dat je lui bent, liever voor kwantiteit in plaats van kwaliteit kiest en je diegene niet serieus neemt. Dat klinkt wat ongenuanceerd, maar zo komt het wel op veel gebruikers over. Iemand die je uitnodiging ontvangt weet niet waarom je graag wilt connecten, dus waarom zou je op ‘accept’ klikken.
Het is een kleine moeite om je boodschap persoonlijk te maken, dus doe dit dan ook. Geef aan dat je iemand graag aan je netwerk toevoegt en vertel waarom je dit graag wilt. Welke raakvlakken zie je of kun je al concreet zaken doen. Dit komt heel anders op de ontvanger over en vergroot de kans aanzienlijk dat er op ‘accept’ wordt gedrukt.
Laat zien dat je geïnteresseerd bent in de ander en dat je moeite hebt gedaan voor je uitnodiging. Diegene die je uitnodigt is niet een uit duizenden. Het gaat om een persoon die voor jou speciaal is en je graag wil toevoegen aan je netwerk. En deze ‘relatie’ begint met een goede persoonlijke uitnodiging. Dus geen onpersoonlijke uitnodigingen meer!
Credits foto: Douwe-Jan Rozema