Iedereen heeft het erover, participeert erin en je kan er niet meer onderuit. Waarschijnlijk ben je er mee bezig of maakt je bedrijf er gebruik van. Een online community. Ofwel “een virtuele plek waar mensen met dezelfde kenmerken regelmatig bij elkaar komen, om elkaar direct of indirect te helpen in het verwezenlijken van doelen, verwachtingen en activiteiten door middel van het delen van informatie en ideeën, waarmee zij bijdragen aan het duurzaam ontwikkelen van een gemeenschap: community“.
Communities veranderen. In samenstelling, grootte, interactie, interesse, commitment, etc. Zo geeft deze infographic dat simpel weer over een periode van drie jaar. De uitdaging voor marketeers om communities te binden, te boeien en te behouden. Daarnaast wil je bepaalde (lange termijn) doelstellingen verwezenlijken binnen je community en wil je daarom je community verder uitbouwen.
Aanpak: In het kader van de kracht van communities; uitwisseling van ideeën en het delen van informatie, hierbij een kijkje achter de schermen van de community van wellnessresort Elysium. Elysium is gelegen in een prachtig natuurgebied, vlakbij Rotterdam. De gasten die het resort bezoeken ervaren pure ontspanning, zijn tevreden, genieten van de gezelligheid met andere gasten en dat schept verbintenis en betrokkenheid. Zowel offline als online. Online wordt deze engagement gefaciliteerd via Twitter en Facebook.
Er wordt content geplaatst, er is veel interactie en fans/volgers hebben een actieve rol in de community. Zij hebben het beste voor met Elysium en Elysium met hen. Dit gevoel wordt wederzijds en authentiek uitgedragen.
Marketeers maak gebruik van je intuïtie, onderlinge feeling tussen organisaties en relaties dient aanwezig te zijn in een community. Daar moet je als marketeer aan werken, dat moet je overal in zien en in terug laten komen. Inlevingsvermogen, trots zijn op, onderling respect, beloftes nakomen, interactie en 24/7 reactie zijn succesfactoren voor het binden, boeien, behouden en verder uitbouwen van een online community.