Nadat Greenpeace doormiddel van de virale campaigne: ‘Unfriend Coal‘ met succes Facebook ervan heeft overtuigd om duurzamer met energie om te gaan, is het nu de beurt aan Apple.
In een parodie op de welbekende Apple reclames maakt Greenpeace namelijk de vervuiling die plaats vind door het gebruik van fosiele brandstoffen voor de energievoorziening van Apple’s iCloud dienst op een ludieke manier zichtbaar.
Op de campagne website van Greenpeace lezen we hetvolgende:
Getting the internet off coal is a big deal. But here’s why we can do it:
It’s innovative: Microsoft, Amazon and Apple are the most cutting-edge companies in the world and they don’t want their customers associating their brand with a 19th Century energy source that is poisoning the air and wrecking our climate.
It’s practical: technology that uses clean and unlimited energy sources like the sun and the wind are available today at the scale required. Greenpeace is already working with Facebook to make the switch right now and we’d be happy to work with other major tech companies.
It’s right: These aren’t evil companies. Their executives care about the world their children will inherit, just like we do.
Natuurlijk is het een ongenuanceerd beeld dat Greenpeace schetst, ze willen doormiddel van een controversiële boodschap zoveel mogelijk aandacht op hun boodschap vestigen. En de technologiegigant uit Cupertino zal vast wel een aardig duurzaamheidsbeleid op papier hebben. Ze zijn hier trouwens ook best transparant in op hun website. Maar toch heeft Greenpeace een punt. Grote bedrijven als Apple, Microsoft en Amazon hebben een morele plicht om frontrunners te zijn als het gaat om maatschappelijk verantwoord ondernemen. En zoals we ons van de recente Foxconn affaire nog wel kunnen herinneren, heeft Apple op het morele vlak hier en daar nog wel een stapje te zetten.
Het zal interessant zijn om te zien op welke manier Apple hier op gaat reageren, en of ze hun iCloud van vervuiling kunnen ontdoen.